Specialisten in Ondernemingsplannen
De meeste mensen hebben wel eens van een SWOT-analyse gehoord. Maar, hoe gebruik je een SWOT-analyse op de juiste manier? In deze blog zoomen we in op de verschillende onderdelen van een SWOT-analyse, wat je er vervolgens mee kunt en we geven je een aantal handige tips.
Een SWOT-analyse is een opsommingsmethode waarmee de kansen en bedreigingen van je (toekomstige) bedrijf in de markt inzichtelijk maakt. Ook kijk je naar sterktes en zwaktes van je organisatie. Een SWOT-analyse is dus een onmisbaar onderdeel van je ondernemingsplan, aangezien je voor jezelf een overzicht maakt van de sterktes en zwaktes van je onderneming, product of businessmodel.
SWOT staat voor de Engelse termen Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Vrij vertaald naar het Nederlands gaat het om Sterktes, Zwaktes, Kansen en Bedreigingen. De sterke en zwakke punten betreffen interne kenmerken van je organisatie of product, afgezet ten opzichte van je belangrijkste concurrenten. Kansen en bedreigingen gaan om externe factoren zoals ontwikkelingen en invloeden vanuit de markt. Een SWOT-analyse noemt men daarom soms ook een sterkte-zwakteanalyse. Beide methodes komen op hetzelfde neer.
Wat zijn sterke punten van jouw organisatie of product, in vergelijking met de concurrentie? Waarom zijn klanten eerder geneigd bij jouw organisatie iets te kopen, dan bij je grootste concurrent? Antwoord(en) op deze vragen geeft inzicht in de sterke punten van je organisatie. Je kunt bijvoorbeeld denken aan sterktes op de volgende deelgebieden:
• Ben je een koploper op het gebied van vernieuwing of ICT?
• Heb je een groot marktaandeel in een belangrijke (deel)markt?
• Is het management direct betrokken bij de dagelijkse gang van zaken?
• Heb je een trouwe en loyale klantenbasis?
• Is je product/dienst uniek in de markt en wordt dit onderschreven door klanten?
• Hoe professioneel is je organisatie ingericht qua logistiek, service of klantenbeheer?
• Hoe winstgevend of rendabel is je verdienmodel?
• Is er sprake van een unieke ‘A-locatie’?
Het is belangrijk om ook reëel te zijn over zaken die beter kunnen of zelf minder goed gaan in jouw bedrijf. Je kunt hiervan leren en punt voor punt oplossingen zoeken voor je zwaktes. Om je zwaktes in beeld te brengen kan je bijvoorbeeld antwoord geven op de volgende vragen:
• Is er wellicht te weinig productinnovatie?
• Zijn er problemen met het bereiken van de juiste doelgroep?
• Zijn de productiefaciliteiten verouderd?
• Is er te weinig budget voor bijvoorbeeld marketing of sales?
• Is het kennisniveau niet voldoende om producten of diensten goed te kunnen leveren?
• Is je (kost)prijs te hoog in vergelijking met de concurrentie? Gebruik hiervoor je exploitatieprognose
• Zijn klanten ontevreden over geleverde producten en diensten?
• Is er sprake van een niet optimale samenwerkingsrelatie met andere partijen?
Voor het bepalen van kansen kijk je naar externe factoren, waar je zelf geen invloed op hebt. Het is bijvoorbeeld aanwezig in de markt, dus dat kan je niet veranderen. Wel is het mogelijk om kansen aan te grijpen en hiermee de strategie van het bedrijf te versterken. Je kunt bij kansen bijvoorbeeld denken aan de volgende voorbeelden:
• Er is een groeiende vraag naar bepaalde producten of diensten, bekijk bijvoorbeeld Rabobank Cijfers en Trends
• Veranderende wetgeving of subsidieregelingen
• Concurrenten hebben het zwaar in de markt
• Economische meewind, waardoor het bestedingsbudget omhoog gaat
• Er zijn technologische ontwikkelingen die je bedrijfsprocessen kunnen optimaliseren
• Veranderende consumentengedrag (bijvoorbeeld meer online)
Bedreigingen zijn ook externe factoren, maar hebben in tegenstelling tot kansen een potentieel negatieve invloed op je bedrijf of product. Door al je bedreigingen in kaart te brengen, zorg je dat je tijdig kan anticiperen op bepaalde ontwikkelingen. Bij bedreigingen kan je denken aan de volgende zaken:
• Er is een flinke concurrentie op prijs
• De economie gaat achteruit
• Leveringsproblemen bij belangrijke leveranciers
• Weinig geschikt personeel te vinden
• Macht van afnemers (makkelijk switchen naar concurrent)
• Stijgende prijzen van inkoopproducten zoals grondstoffen
• Nadelige wetgeving of intrekken subsidieregelingen
• Weinig marge op belangrijke producten of diensten
Om je een idee te geven hoe een ingevulde SWOT-analyse eruit ziet hebben we een voorbeeld voor je gemaakt. Aangezien iedereen wereldwijde frisdrankproducent Coca Cola kent, hebben we een SWOT-analyse voor dit bedrijf verder uitgewerkt:
Wij snappen heel goed dat je ook je eigen SWOT-analyse wilt maken, bijvoorbeeld als onderdeel van je ondernemingsplan. Daarom hebben we een SWOT-analyse invul template beschikbaar gesteld in Word dat je direct zelf kunt gaan invullen voor jouw bedrijf of product. Maak nu een vliegende start! Download hier de SWOT-analyse template in word.
Compleet invulmodel voor jouw ondernemingsplan
✓ Alle relevante hoofdstukken
✓ Handige tips & voorbeelden
✓ Vooropgemaakte lay-out
✓ Inclusief gedetailleerd Financiel Plan
✓ Alles is aanpasbaar in Word
✓ Direct downloaden en aan de slag
Plannable
Frankrijkstraat 315
6663 MB Nijmegen
+316 57 71 49 18
KVK: 66203813
Neem contact op via de mail
Heb je snel hulp nodig of een vraag? Klik hieronder en stuur mij een berichtje via WhatsApp. Ik zal zo snel mogelijk reageren.