#8 onmisbare tips voor een perfect ondernemingsplan

#8 onmisbare tips voor een perfect ondernemingsplan

Gebruik deze #8 tips voor een steengoed bedrijfsplan

Goed dat jij als ondernemer hebt besloten om een ondernemingsplan te gaan schrijven. Twijfel je nog over het nut van je ondernemingsplan? Lees dan even onze blog over waarom je een ondernemingsplan schrijft. Alles begint immers met een goed plan, ook het succes van jouw onderneming. Door onze jarenlange ervaring weten we hoe een goed ondernemingsplan eruit ziet. Wij hebben acht onmisbare tips voor een perfect ondernemingsplan voor je opgesteld, die je zeker even moet lezen voordat je begint.

1. Schrijf een ondernemingsplan

Dat klinkt misschien logisch, maar je zult versteld staan hoeveel ondernemers zonder goed ondernemingsplan beginnen. Je schrijft een ondernemingsplan in eerste plaats voor jezelf. Het is jouw ondernemingsplan, waarin je jouw verhaalt vertelt. De kans dat je later voor verrassingen komt te staan is erg groot wanneer je geen plan op papier zet. Je maakt hierdoor fouten die je had kunnen voorkomen, zonde dus. Bereid je goed voor en werk je idee uit in een plan.

De KVK maakte het volgende interessante filmpje over het belang van een goed ondernemingsplan. Het is je fundament, je basis van je toekomstige bedrijf. Goed om dit zorgvuldig en secuur neer te zetten. 

2. Onderbouw je verdienmodel

De belangrijkste kosten van je onderneming zijn te onderbouwen met offertes en hierdoor goed inzichtelijk. Ons advies is vraag niet één offerte op, maar minimaal drie van je belangrijkste kosten. Zo kan je makkelijker vergelijken en de afweging maken tussen de verschillende opties. 

De uitdaging ligt in de onderbouwing van je omzet. Op welke manier ga je omzet maken? Hoeveel producten of diensten moet je daarvoor verkopen? Welke toegerekende kosten heb je? Maak voor jezelf ook inzichtelijk wat de break-even omzet is. Dit is de minimale omzet die je moet halen om de kosten te dekken. Je maandelijkse targets zijn zo helder en voor iedereen duidelijk. Je doet dit door een gedetailleerd financieel plan te maken.

Denk bijvoorbeeld eens dat je websites bouwt voor bedrijven. Per website reken je een vast bedrag van 1.500 euro. Daarnaast heb je nog serviceopdrachten, vaak per uur gerekend. Je uurtarief ligt op 75 euro. Nadat je alle kosten op een rijtje hebt gezet, voor jou als websitebouwer o.a. je abonnementen, templates die je aanschaft, betaalde modules, marketing- en administratiekosten of een leaseauto. Nu je de totale maandelijkse kosten in zit hebt, kan je berekenen hoeveel websites of serviceopdrachten je moet uitvoeren om in ieder geval break-even te draaien. Is dit op basis van je marktonderzoek reëel? En zijn dit doelen die voor je haalbaar zijn?

3. Neem je tijd

Het opstellen van een goed ondernemingsplan kost tijd. Meer tijd dan de meeste mensen denken. Maak voor jezelf een realistische planning in je bedrijfsplan over wanneer je precies denkt te starten en hou voldoende rekening met eventuele uitloop. Onze tip: begin op tijd. Je komt gegarandeerd voor verrassingen te staan die extra tijd kosten. Je verwerkt de diverse stappen die je zet – van het inschrijven bij de KVK tot het afsluiten van contracten met leveranciers – in je ondernemingsplan. Daarom is dit een dynamisch document, wat je op basis van nieuwe inzichten bijwerkt. Zo ben je altijd up to date.

5. Wees realistisch en eerlijk

Niemand zit te wachten op een niet-realistisch ondernemingsplan. Beschrijf waar je goed in bent, maar ook wat je minder goede eigenschappen zijn. Het is erg sterk om te vermelden dat je bepaalde eigenschappen in mindere mate bezit en dit op een andere manier hebt opgelost. Bijvoorbeeld door hulp in te roepen, te samenwerken of het uit te besteden. Wees ook eerlijk over zowel de kansen als de risico’s die je ziet zodat andere mensen met je meedenken en je wellicht een helpende hand kunnen bieden.

Wil je weten of je de echte kwaliteiten van een ras-ondernemer hebt? Doe dan onze ondernemerstest en kom er direct achter.

6. Beschrijf wat jou uniek maakt

Wat voegt jouw onderneming eigenlijk toe? Waarom gaat een klant een dienst of product bij jou afnemen? Beschrijf waarin jij onderscheidend bent ten opzichte van de belangrijkste concurrenten en waarom de markt juist nú klaar is voor jouw onderneming. Je kunt je resultaten van je concurrentieanalyse mooi vastleggen in je SWOT-analyse. Ga met potentiële klanten om tafel en check of je aannames kloppen. Vraag aan je omgeving wat ze van je product/dienst vinden. Onderneem bijvoorbeeld proefsessies als je een eetbaar product maakt. Wat zijn de reacties van je testpanel? Wedden dat deze reacties je unique selling point zijn? 

Zijn klanten toch wat minder enthousiast? Geef dan niet op. Testen is vallen en opstaan. Schaaf bij. Innoveer je product. Kom met een volgende versie waar mensen wél van houden. Dit is vervolgens de weg waarlangs je moet gaan opschalen!

7. Maak gebruik van een goed voorbeeldplan

Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden, als er talloze goede voorbeeld ondernemingsplannen op internet te vinden zijn? Dus ben je op zoek naar een ingevuld voorbeeld van een ondernemingsplan? Download bijvoorbeeld ons voorbeeld ondernemingsplan van een horeca onderneming, of andere goede voorbeelden van een webshop, een ZZP’er, of die van de KVK. Hierdoor is direct helder hoe een ondernemingsplan in elkaar steekt, wat je snel op weg helpt bij het opstellen van je eigen plan.

8. Wat als het tegen zit?

Je gaat er uiteraard niet van uit, maar wat nou als het nét even minder gaat dan je zelf had gedacht? Wat is dan je plan B? Is je onderneming voldoende flexibel om hierop te kunnen reageren? Beschrijf concreet welke acties je gaat ondernemen om het tij te keren. De overlevingskans van je onderneming wordt zodoende groter.

Dit punt is met de COVID-19 crisis belangrijker dan ooit te voren. Veel ondernemers worden geconfronteerd met het wegvallen van bijna de volledige omzet, terwijl de kosten wel doorlopen. Dit vraagt om creativiteit. Dit vraag om je plan B! 

Prachtig voorbeeld is SnapBar. Zij verhuren van die kleine fotohokjes die je op veel evenementen ziet. Je gaat er voor staan, drukt op een knop en er komen (gebrande) foto’s uitrollen. Door de COVID-19 crisis viel nagenoeg de volledige omzet van SnapBar weg omdat alle evenementen werden gecanceld. Ze zijn niet stil blijven zitten, maar hebben dag en nacht gewerkt aan hun plan B. Inmiddels hebben ze software gelanceerd die het mogelijk maakt voor deelnemers aan digitale events/webinars om leuke (geprinte) foto’s van zichzelf te maken tijdens een online event. Erg innovatief!

Het schrijven van je ondernemingsplan liever uitbesteden?

Wanneer je geen tijd of zin hebt om zelf – al dan niet aan de hand van het voorbeeld business plan – een ondernemingsplan te schrijven, dan kun je dat aan ons overlaten. Wij hebben immers ruime ervaring met het schrijven van professionele ondernemingsplannen. Onze aanpak is altijd persoonlijk, deskundig en gericht op jouw succes. Ga net als vele andere ondernemers goed van start met een overtuigend ondernemingsplan. Bekijk hier ons portfolio van eerder geschreven ondernemingsplannen.

Complete template voor jouw ondernemingsplan

All-in-one invulmodel

✓  Alle relevante hoofdstukken
✓  Handige tips & voorbeelden

✓  Vooropgemaakte lay-out
✓  Inclusief gedetailleerd Financiel Plan

✓  Alles is aanpasbaar in Word
✓  Direct downloaden en aan de slag

 

“Plannable heeft mij geholpen bij het opstellen van een overtuigend ondernemingsplan. Vincent heeft veel verstand van zaken en heeft mij tot nieuwe inzichten laten komen. Ik ben zeer tevreden over het eindresultaat en de samenwerking!”
Steve Sordam
CEO