Concurrentieanalyse-voorbeeld-van-een-stappenplan

Zó maak je een gedegen concurrentieanalyse

Onderscheidend vermogen horeca ondernemingsplan

Het maken van een goede concurrentieanalyse is onmisbaar voor iedere succesvolle ondernemer. Met een concurrentieanalyse maak je inzichtelijk waar jouw USP’s liggen ten opzichte van de concurrentie. Ook ontdek je waar zowel interessante kansen als gevaarlijke bedreigingen liggen. Verder kom je erachter op welke vlakken concurrenten sterk zijn en bepaal je op basis van jouw eigen ondernemingsplan hoe je hier goed op inspeelt. Kortom: je creëert essentiële inzichten als startende ondernemer over hoe je toekomstige bedrijf eruit moet komen te zien. 

We leggen je graag de betekenis van een concurrentieanalyse uit. Verder zorgen we ervoor dat je met een duidelijk stappenplan zelf aan de slag kunt. En heb je hulp nodig bij het maken van een goede concurrentieanalyse? Dan staan onze specialisten natuurlijk voor je klaar.

Wat betekent een concurrentieanalyse?

In een concurrentieanalyse leg je de focus op jouw eigen bedrijf, vanuit het perspectief van belangrijke concurrenten in de markt. Welke partijen vormen jouw grootste concurrenten? En op welke gebieden zijn deze concurrenten actief? De resultaten uit een concurrentieanalyse kan je gebruiken om jezelf beter te positioneren in de markt. Je kunt hierdoor echt het verschil maken, dus zorg dat je goed in beeld hebt waar je onderscheidend vermogen ligt. 

Bij het in kaart brengen van je belangrijkste concurrenten kan je bijvoorbeeld naar verschillen en overeenkomsten kijken op de volgende elementen:

Producten en diensten

Welke producten en diensten bied je aan? En hoe verhoudt zich dat tot concurrenten die in jouw markt (en daar omheen) actief zijn? Wie sluit er het beste aan bij de (veranderende) vraag van de klant? Zeker in moeilijke tijden, gaat het erom wie zich zo goed mogelijk kan aanpassen. 

Service en klantcontact

Hoe ziet het klantcontact eruit en welke service bied je aan? Ga jij bijvoorbeeld net een stapje verder voor klanten? Hoe verhoudt zich dat tot de mogelijkheden bij andere aanbieders? Heb je een bijvoorbeeld een online- en offline klantenservice? En via welk kanaal krijg je de meeste vragen of terugkoppeling van klanten?

Innovatie

In welke mate ben je innovatief ten opzichte van concurrenten in jouw branche of markt? Durf je bijvoorbeeld buiten de kaders te denken en doe je iets wezenlijks anders dan je concurrenten? 

Denk bijvoorbeeld eens aan Swapfiets die jou een fiets kunnen aanbieden op basis van een maandelijks abonnementsmodel en bovendien de onderhoud van je stalen ros voor hun rekening nemen. Toch nét even een stuk innovatiever dan de gemiddelde fietsenwinkel.

Investeringsplan-uitleg

Positionering

Denk aan het verkoopkanaal dat je gebruikt en belangrijke associaties rondom de prijs, kwaliteit en doelgroep van jouw product of dienst. Ook het imago dat je hebt of zou willen uitstralen kan een doorslaggevende factor zijn voor de klant. Om welke positionering, propositie, pitch of slogan draait alle marketing en communicatie van de organisatie?

Wie kent de volgende slogans bijvoorbeeld niet?

– Daar zou ik weleens een beschuitje mee willen eten – Bolletje (1993)
– Ik heb nog zo gezegd: geen bommetje! – Melk Unie (1996)
– Alles voor een glimlach – Coolblue (2010)
– Even Apeldoorn bellen – Centraal Beheer (1985)

Zie je hoe belangrijk dit soort slogans zijn? 

Locatie

Waar zijn jouw producten of diensten te koop? Sluit dit in voldoende mate aan bij de wensen van de klant? Denk aan zowel fysieke als eventuele online locaties en hoe dat verschilt van concurrenten. Ben je bijvoorbeeld online beter vindbaar of levert jouw webwinkel wél via online kanalen, dan is dit een belangrijk onderscheidend vermogen ten opzichte van je concurrenten.

Personeel concurrentieanalyse

Personeel

Op welke manier zet jij personeel in en hoe verschilt dat van de inzet bij andere aanbieders? Hoe is je personeel geïnstrueerd? Bijvoorbeeld het maken van een sociaal praatje met klanten, enorm attent zijn op signalen en het juist afhandelen van klachten kan een belangrijke meerwaarde zijn voor klanten om voor jouw bedrijf te kiezen in plaats van voor concurrenten. Personeel is uiteindelijk je belangrijkste kapitaal!

Prijs

Hoe verhoudt zich de prijs die jij rekent voor producten of diensten tot die van concurrenten? Mocht je duurder zijn dan concurrenten, waarom is dit dan gerechtvaardigd? Wat krijgt de klant als extra service of kwaliteit? Denk bijvoorbeeld eens aan de nieuwste type Nikes, waarvoor je nét even bereid bent wat extra te betalen. 

“Winnen kan alleen als je concurrentie hebt”
Manon van essen
Manon van Essen
Magioni

SWOT-analyse

SWOT-analyse-betekenis

De uitkomsten van deze concurrentie analyse zijn geschikt als input voor een SWOT-analyse. Je gaat daarmee dieper in op de sterkten en zwakten van jouw onderneming, net als op de kansen en bedreigingen. Zo weet je precies wat je te wachten staat. 

Dit alles is weer onderdeel van je ondernemingsplan. Zeg maar je masterplan als het gaat om de toekomststrategie van je bedrijf. Zowel de concurrentieanalyse, als een SWOT-analyse is een belangrijk onderdeel hiervan en zijn standaard aanwezig in je ondernemingsplan. 

Vijfkrachtenmodel van Porter

Daarnaast kun je vanuit de concurrentieanalyse een mooie stap maken naar het Vijfkrachten-model van Porter. Het is een van de meest invloedrijke modellen om de kansen voor jouw onderneming in kaart te brengen en de juiste strategie te bepalen. Het vijfkrachtenmodel heeft als doel om het winstpotentieel van je onderneming te bepalen, nog vóór je bent gestart. 

Best handig om te weten, toch? 

Stappenplan concurrentieanalyse: een voorbeeld met 4 stappen

Met een concurrentieanalyse stappenplan kun je zelf eenvoudig aan de slag. Voordat je begint met jouw bedrijf is het goed om scherp te hebben waar de kansen en bedreigingen in de markt liggen. Zo heb je helder waarin je onderscheidend vermogen ligt en kan je hiermee je voordeel doen. Wij zetten de belangrijkste stappen voor het maken van een concurrentieanalyse voor je op een rij:

  1. 1) Bepaal jouw doelgroep
    Wie is de doelgroep waar jij je op richt? Denk aan demografische eigenschappen, maar ook aan gedragskenmerken. In hoeverre richt jij je op een unieke doelgroep of niche in de markt? Het is hierbij handig om gebruik te maken van bijvoorbeeld een DESTEP-analyse.
  2.  
  3. 2) Onderzoek de concurrent
    Op basis van je doelgroep breng je in kaart wat je belangrijkste concurrenten zijn. Wat is de strategie van de belangrijkste concurrenten? Bepaal hun doelstellingen en stel vast hoe zij dit aanpakken.
  4.  
  5. 3) Breng kansen in kaart
    Zet op een rij waar concurrenten steken laten vallen, dus waar kansen voor jou liggen. Onderzoek waar de doelgroep ontevreden over is en waar jij waarde kunt toevoegen.
  6.  
  7. 4) Maak een SWOT-analyse
    Breng de sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen in kaart. Doe dat in relatie tot hoe een potentiële klant zich gedraagt, om jouw bedrijf grondig te analyseren.
  8.  

Wat is het belang van een concurrentieanalyse?

Waarom een concurrentieanalyse

Een concurrentieanalyse geeft je inzicht. Inzicht in je eigen bedrijf. Inzicht in je belangrijkste concurrenten. Inzicht in de markt en de behoeften van potentiele klanten. Met een concurrentieanalyse blijf je dus goed op de hoogte van verhoudingen in de markt. Met branches die snel ontwikkelen, zoals online webshops, high-tech, of innovatie blijf je kort op de bal. Vanuit je concurrentieanalyse weet je hoe je kunt inspelen op deze veranderingen. 

Maar, hoe weet ik wie mijn concurrenten zijn?

Wie je concurrenten zijn hangt natuurlijk helemaal af van het type bedrijf dat je hebt. Heb je bijvoorbeeld een lokaal restaurant, dan weet je al gauw welke spelers in de omgeving ongeveer hetzelfde aanbieden als jij. Wanneer jij je richt als online adviesbureau op search engine optimalisation, dan is het bepalen van je concurrentie wat lastiger. Via zoekmachines, advertenties en social media kom je al een heel eind. Bekijk eens de website van de concurrentie, hoe zitten zij qua diensten, prijs en aanpak? Richten zij zich op dezelfde (lokale) doelgroep? 

Staar je verder niet blind op je concurrenten, maar ga ook vooral uit van je eigen kracht. Het hoeft geen slecht teken te zijn als een concurrent een product niet aanbiedt, terwijl jij dit juist wel doet. Sterker nog, dit kan in je voordeel werken. Neus eens online- en offline rond en pik dingen van concurrenten die je aanspreken. Zo maak je je bedrijf en toegevoegde waarde alleen maar groter.  

Ben je na je concurrentieanalyse klaar voor de volgende stap?

Mooi dat je aan de slag kunt met je concurrentieanalyse! Maar, ben je dan klaar? Niet als je als serieuze ondernemer echt stappen wilt maken met je eigen bedrijf. Of je nu een startende- of bestaande ondernemer bent; begin met een ondernemingsplan. Dit is jouw strategische routekaart naar toekomstig succes. Wil je je omzet x2? Of wil je aan het eind van het jaar 5 extra personeelsleden hebben aangenomen? Je brengt alles in kaart met een ondernemingsplan. Je stippelt jouw route uit om tot dit einddoel te komen. 

Je maakt een vliegende start met je ondernemingsplan met behulp van onze handige template. Alle hoofdstukken die je nodig hebt zijn in dit document opgenomen. Je hoeft alleen alles nog te vullen. Maak je dus geen zorgen over de opmaak, die hebben wij al voor je verzorgd. Inclusief alle grafieken en tabellen van je financiele plan. Wat wil je nog meer? 

pijl rechts

3x sneller je ondernemingsplan maken?

Bespaar veel tijd en maak in een handomdraai je eigen professionele ondernemingsplan. Inclusief handig Financieel Plan in Excel. 

1.751 ondernemers gingen je voor

Ondernemingsplan-template
×

Welkom ondernemer!

Heb je snel hulp nodig of een vraag? Klik hieronder en stuur mij een berichtje via WhatsApp. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

×