Ondernemingsplan Horeca

Ondernemingsplan horeca

Hét voorbeeldplan voor jouw restaurant, (koffie)bar of café

Als startende ondernemer in de horeca heb je een goed uitgewerkt ondernemingsplan nodig. Of je nu een koffiebar, restaurant of eetcafé gaat beginnen: start met het in kaart brengen van risico’s en kansen in een bedrijfsplan horeca. In de horeca wijkt een ondernemingsplan af van een ‘regulier’ ondernemingsplan. Je legt extra de nadruk op een gedetailleerde beschrijving van de markt, je onderscheidend vermogen en het financiële plan. Vaak betekent het opstarten van een horecazaak een flinke investering, waarvoor je moet aankloppen bij een bank, crowdfunding of andere investeerders. In een goed uitgewerkt ondernemingsplan leg je aan potentiële investeerders uit wat je precies van plan bent en hoe je dat wilt gaan doen. Doel is om investeerders enthousiast te maken, zodat zij gaan investeren in je bedrijf. Maar, hoe doe je dat? Wij hebben ruime ervaring bij het opstellen van een overtuigend ondernemingsplan voor de horeca. Hoe we je verder kunnen helpen, dat lees je hier.

Wat is je onderscheidend vermogen?

Bedrijfsplan-horeca

De belangrijkste vraag bij het opstarten van een horecazaak is: ‘Waarin verschil jij van de concurrentie?‘ Waarom ben jij beter dan die koffiezaak aan de overkant van de straat? Gebruik je bijvoorbeeld speciale koffiebonen uit Brazilië, of serveer je huisgemaakte cheesecake volgens eigen recept? Wij brengen voor je in kaart welke meerwaarde jij biedt aan je gasten. Je kan je niet alleen onderscheiden op gebied van producten, maar ook qua service, sfeer of prijs. Kijk voor verdere inspiratie bijvoorbeeld eens op de website van Misset Horeca. Wij nemen de tijd om je unieke propositie in beeld te brengen. Begin with the end in mind. 

Marketingplan horeca (met 6 C’s)

Je marketingplan is hét belangrijkste onderdeel van je ondernemingsplan. Een goed marketingplan kan je zaak maken of breken. Wij werken je marketingplan daarom altijd in de volle breedte uit. Wij gebruiken hiervoor vaak de 6 C’s.

1. Customer

We omschrijven hier de ‘behoeftes’, ‘wensen’ en ‘motivatie’ van je doelgroep. Het gaat om het begrip waarom je doelgroep iets doet of juist niet, wanneer ze iets doen en waarom. Zodra je snapt waarom je doelgroep bepaalde keuzes maakt, kan je hierop gaan inspelen.

2. Consistency

Wees consistent in het imago dat je wilt creëren voor je restaurant, koffiebar of eetcafé. Dit betekent niet alleen het neerzetten van een prettige sfeer in je zaak, maar ook een herkenbare huisstijl in je folders, website of social media. Herkenbaarheid is belangrijk voor je doelgroep.

3. Creativity

Zorg dat je voldoende aandacht krijgt! Denk eens buiten de lijntjes, de regels en gebruik je creativiteit zodat je marketing levendiger wordt. Levendigheid trekt aandacht, houdt interesse vast en stimuleert consumenten gedrag. Gasten onthouden een unieke actie zoals het bieden van een lekker authentiek Italiaans koekje bij een heerlijke cappuccino.

Voorbeeld-horeca-ondernemingsplan
Ondernemingsplan-horeca-uitleg

4. Culture

Spreek de taal van je doelgroep. Verdiep je in de normen en waarden, taalgebruik en manier van benaderen. Zorg dat je voldoende aansluiting zoekt bij je doelgroep. Benader je potentiële klanten op hun eigen voorkeursmanier. Zij zullen dan eerder geneigd zijn bij je binnen te stappen.

5. Communication

Goede communicatie creëert enkel waarde voor uw doelgroep wanneer deze de taal spreekt waarin ze aangesproken willen worden. Zorg dat je boodschap geen ‘verkooppraatje’ is, maar verdiep je echt in de doelgroep. Sluit aan bij dingen die zij leuk vinden om te lezen.

doelstellingen horeca ondernemingsplan

6. Change

Marketing heeft een begin, een middenstuk maar nooit een eind. Het blijft een continue veranderend proces en geen functie. Verander mee in een veranderende wereld en wees niet bang iets nieuws te proberen.

Financieel plan ondernemingsplan horeca

Een goed uitgewerkt financieel plan is essentieel voor iedere horecazaak. Wij helpen je graag om een realistische inschatting te maken van de verwachte omzet en de totale kosten. Zorg dat er voldoende ruimte is voor tegenvallende bezoekersaantallen. Maak een heldere strategie wat je in zo’n scenario anders gaat doen. Ieder financieel plan bestaat uit een aantal vaste onderdelen: investeringsplanfinancieringsplanexploitatiebegroting en een liquiditeitsprognose.

Een compleet voorbeeld ondernemingsplan voor de horeca gratis downloaden?

Voorbeeld ondernemingsplan Plannable

Om je goed op weg te helpen hebben wij een voorbeeld ondernemingsplan horeca voor je geschreven. Het is een ondernemingsplan voor koffiebar Tutti. Je kan dit plan gratis en vrijblijvend downloaden. Het geeft je inspiratie voor je eigen ondernemingsplan, maar je kunt ook zien hoe wij te werk gaan: download voorbeeld ondernemingsplan

Compleet invulmodel voor jouw ondernemingsplan

Compleet ondernemingsplan.

✓  Alle relevante hoofdstukken
✓  Handige tips & voorbeelden

✓  Vooropgemaakte lay-out
✓  Inclusief gedetailleerd Financiel Plan

✓  Alles is aanpasbaar in Word
✓  Direct downloaden en aan de slag

 

Compleet ondernemingsplan
"Plannable is een prettige gespreks- en sparringpartner. Dat is een must bij zowel startende als ervaren ondernemers. Zij hebben ons concept concreet weten te vertalen in duidelijke taal. Wij zijn zeer tevreden met het opgeleverde ondernemingsplan"
Devon Valies
CEO, Cartel Bar & Restaurant
×

Welkom ondernemer!

Heb je snel hulp nodig of een vraag? Klik hieronder en stuur mij een berichtje via WhatsApp. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

×