Maak een goede SWOT-analyse

Een SWOT-analyse is een standaard onderdeel van je ondernemingsplan of pitchdeck. Het maakt in één oogopslag voor jezelf én anderen duidelijk waar de kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes liggen van je bedrijf in de markt. 

Maar, hoe stel je nu een goede SWOT-analyse op? En hoe ga je vervolgens met de uitkomsten aan de slag? Dat leggen we je hier uit.

4.791 downloads

SWOT-analyse-voorbeeld

Dit kan je op deze pagina verwachten

SWOT-analyse: uitleg, template en voorbeeld!

De meeste mensen hebben wel eens van een SWOT-analyse gehoord. Maar, wat is een SWOT-analyse precies? En hoe gebruik je het op de juiste manier? Op deze pagina zoomen we in op de verschillende onderdelen van een SWOT-analyse, wat je er vervolgens mee kunt en we geven je een aantal handige tips én een invulmodel. 

Een SWOT-analyse is een opsommingsmethode waarmee de kansen en bedreigingen van je (toekomstige) bedrijf in de markt inzichtelijk maakt. Ook kijk je naar sterktes en zwaktes van je organisatie. Een SWOT-analyse is dus een onmisbaar onderdeel van je ondernemingsplan of pitchdeck, aangezien je voor jezelf een overzicht maakt van de sterktes en zwaktes van je onderneming, product of businessmodel.

Wat is een SWOT-analyse?

SWOT staat voor de Engelse termen StrengthsWeaknessesOpportunities en Threats. Vrij vertaald naar het Nederlands gaat het om sterktes, waktes, kansen en bedreigingen. De sterke en zwakke punten betreffen interne kenmerken van je organisatie of product, afgezet ten opzichte van je belangrijkste concurrenten. 

Kansen en bedreigingen gaan om externe factoren zoals ontwikkelingen en invloeden vanuit de markt. Een SWOT-analyse noemt men daarom soms ook een sterkte-zwakteanalyse. Beide methodes komen op hetzelfde neer.

Verschillende onderdelen van een SWOT-analyse

Zoals gezegd staat een SWOT-analyse voor SterktesZwaktesKansen en Bedreigingen. Hieronder gaan we verder in op de verschillende onderdelen:

Sterktes

Wat zijn sterke punten van jouw organisatie of product, in vergelijking met de concurrentie? Waarom zijn klanten eerder geneigd bij jouw organisatie iets te kopen, dan bij je grootste concurrent? Antwoord(en) op deze vragen geeft inzicht in de sterke punten van je organisatie. Je kunt bijvoorbeeld denken aan sterktes op de volgende deelgebieden:
• Ben je een koploper op het gebied van vernieuwing of ICT?
• Heb je een groot marktaandeel in een belangrijke (deel)markt?
• Is het management direct betrokken bij de dagelijkse gang van zaken?
• Heb je een trouwe en loyale klantenbasis?
• Is je product/dienst uniek in de markt en wordt dit onderschreven door klanten?
• Hoe professioneel is je organisatie ingericht qua logistiek, service of klantenbeheer?
• Hoe winstgevend of rendabel is je verdienmodel?
• Is er sprake van een unieke ‘A-locatie’?

SWOT-sterktes
Zwaktes-SWOT-analyse

Zwaktes

Het is belangrijk om ook reëel te zijn over zaken die beter kunnen of zelf minder goed gaan in jouw bedrijf. Je kunt hiervan leren en punt voor punt oplossingen zoeken voor je zwaktes. Om je zwaktes in beeld te brengen kan je bijvoorbeeld antwoord geven op de volgende vragen:
• Is er wellicht te weinig productinnovatie?
• Zijn er problemen met het bereiken van de juiste doelgroep?
• Zijn de productiefaciliteiten verouderd?
• Is er te weinig budget voor bijvoorbeeld marketing of sales?
• Is het kennisniveau niet voldoende om producten of diensten goed te kunnen leveren?
• Is je (kost)prijs te hoog in vergelijking met de concurrentie? 
• Zijn klanten ontevreden over geleverde producten en diensten?
• Is er sprake van een niet optimale samenwerkingsrelatie met andere partijen?

Kansen

Voor het bepalen van kansen kijk je naar externe factoren, waar je zelf geen invloed op hebt. Het is bijvoorbeeld aanwezig in de markt, dus dat kan je niet veranderen. Wel is het mogelijk om kansen aan te grijpen en hiermee de strategie van het bedrijf te versterken. Je kunt bij kansen bijvoorbeeld denken aan de volgende voorbeelden:
• Er is een groeiende vraag naar bepaalde producten of diensten, bekijk bijvoorbeeld Rabobank Cijfers en Trends
• Veranderende wetgeving of subsidieregelingen
• Concurrenten hebben het zwaar in de markt
• Economische meewind, waardoor het bestedingsbudget omhoog gaat
• Er zijn technologische ontwikkelingen die je bedrijfsprocessen kunnen optimaliseren
• Veranderende consumentengedrag (bijvoorbeeld meer online)

Kans-SWOT-analyse
SWOT-bedreigingen

Bedreigingen

Bedreigingen zijn ook externe factoren, maar hebben in tegenstelling tot kansen een potentieel negatieve invloed op je bedrijf of product. Door al je bedreigingen in kaart te brengen, zorg je dat je tijdig kan anticiperen op bepaalde ontwikkelingen. Bij bedreigingen kan je denken aan de volgende zaken:
• Er is een flinke concurrentie op prijs
• De economie gaat achteruit
• Leveringsproblemen bij belangrijke leveranciers
• Weinig geschikt personeel te vinden
• Macht van afnemers (makkelijk switchen naar concurrent)
• Stijgende prijzen van inkoopproducten zoals grondstoffen
• Nadelige wetgeving of intrekken subsidieregelingen
• Weinig marge op belangrijke producten of diensten

SWOT-analyse voorbeeld

Om je een idee te geven hoe een ingevulde SWOT-analyse eruit ziet hebben we een voorbeeld SWOT voor je gemaakt. Aangezien iedereen wereldwijde frisdrankproducent Coca Cola kent, hebben we een SWOT-analyse voor dit bedrijf verder uitgewerkt.

Je kunt hiernaast de SWOT-analyse zien en downloaden als afbeelding. Ben je op zoek naar dit format, stuur ons dan even een berichtje. Dat delen we uiteraard graag met je. 

SWOT-Analyse-voorbeeld

Hoe maak je een SWOT-analyse?

Je maakt een SWOT-analyse door te beginnen met een interne analyse van je bedrijf. Een hulpmiddel hierbij is het 7S model. Dit model maakt een onderscheid tussen tussen drie harde en vier zachte factoren. De harde factoren zijn strategy, systems en structure. De zachte factoren zijn shared values, style, staff en skills. Deze elementen beïnvloeden elkaar, zodat je bij veranderingen altijd moet kijken of de elementen nog in balans zijn. Je kunt op die manier vooraf nadenken over de impact van een verandering en het nieuwe evenwicht dat je wilt bereiken.

Vervolgens ga je kijken naar de omgeving waarin je bedrijf opereert. Dit kan met het DESTEP-model. De DESTEP-analyse is een analyse om de macro-omgeving in kaart te brengen. DESTEP is een afkorting van een zestal factoren, namelijk: demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch. Vervolgens kan je stap voor stap aan de slag met het opstellen van een SWOT-analyse zoals beschreven op deze pagina. 

Download SWOT-analyse template

Met alle uitleg is het nu tijd om de slag te gaan met je eigen SWOT-analyse. Daarom hebben we een SWOT-analyse invul template beschikbaar gesteld in Word dat je direct zelf kunt gaan invullen voor jouw bedrijf of product. Je kunt dit document gratis downloaden en eenvoudig vullen met je eigen gegevens. Zo heb je een op maat gemaakte SWOT-analyse voor je eigen bedrijf. 

SWOT analyse template
Confrontatiematrix voorbeeld

Van SWOT-analyse naar Confrontatiematrix

Nadat je klaar bent met het maken van je SWOT-analyse, kan je gedetailleerd ingaan op de marktpositie van je bedrijf door middel van een confrontatiematrix. In een confrontatiematrix voeg je markt en onderneming samen. Zoals de naam al zegt ‘confronteer’ je de sterke en zwakke punten van je organisatie met verwachte kansen en bedreigingen in de markt. De matrix laat met rode en groene kleuren in één oogopslag zien waar jij aansluiting hebt met de markt en waar nog kansen liggen.

Wij schreven eerder een complete pagina over de confrontatiematrix. Je kunt op deze pagina een template downloaden, verdere uitleg lezen en aan de slag gaan met de uitkomsten. 

Voorbeeld ondernemingsplan downloaden

Goed voorbeeld doet volgen. Als je verder aan de slag gaat met je ondernemingsplan, dan is een voorbeeldplan wel zo handig. In dit voorbeeld ondernemingsplan zie je de opbouw en welke structuur het document bevat. Verder zie je hoe je een ingevuld voorbeeld ondernemingsplan kunt presenteren. Dit voorbeeld ondernemingsplan is van koffiebar Tutti en dient als inspiratie voor je eigen ondernemingsplan. Download nu gratis dit voorbeeld ondernemingsplan.

Aan de slag als ondernemer

Wil je echt stappen zetten als ondernemer?

Dan ga je na je SWOT-analyse aan de slag met je ondernemingsplan. Je wilt niet alleen een overzicht van de sterktes en zwakten van je bedrijf in de markt, je wilt een strategisch plan voor je héle bedrijf. Een masterplan waarmee jij de concurrentie gaat verslaan. Dit ondernemingsplan geeft richting aan de strategie die je in de komende jaren kunt volgen. Zowel op het gebied van marketing, positionering als financieel geeft dit ondernemingsplan rust. Als je als serieuze ondernemer écht aan de slag wilt met je ondernemingsplan, dan is onze template een absolute must. 

pijl links 2

Maak 3x sneller een professioneel ondernemingsplan,
met behulp van deze template

Ondernemingsplan-template

Ga na je SWOT-analyse aan de slag met stap 2: je ondernemingsplan. Je maakt een vliegende start met je ondernemingsplan met behulp van deze template. Alle relevante hoofdstukken staat hierin, klaar om gevuld te worden in standaard Word. Inclusief gedetailleerd Financieel Plan in Excel. Bespaar veel tijd en maak snel een professioneel ondernemingsplan.

0
Ondernemers gingen je voor

9,2 beoordeling

×

Welkom ondernemer!

Heb je snel hulp nodig of een vraag? Klik hieronder en stuur mij een berichtje via WhatsApp. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

×