Maak een professioneel ondernemingsplan voor de horeca

Als je een eigen zaak in de horeca gaat beginnen, dan is een goed ondernemingsplan een must. In een ondernemingsplan stippel je een route uit tot succes. Zo weet je welke strategie je gaat volgen, hoe de markt eruit ziet en waarin je als onderneming onderscheidend bent. Je haalt hier voordeel uit ten opzichte van de concurrentie. Zeker in het post-corona tijdperk is dit essentieel voor toekomstig succes. 

Op deze pagina lees je alle informatie om tot een goed ondernemingsplan voor jouw horecazaak te komen, inclusief tips en een gratis voorbeeldplan dat je kunt downloaden.

5.298 downloads

Ondernemingsplan horeca

Dit kan je op deze pagina verwachten

Inhoudsopgave ondernemingsplan horeca

Maak een ondernemingsplan voor jouw restaurant, (koffie)bar of café​

Als startende ondernemer in de horeca heb je een goed uitgewerkt ondernemingsplan nodig. Of je nu een koffiebar, restaurant of eetcafé gaat beginnen: start met het in kaart brengen van risico’s en kansen in een bedrijfsplan horeca. In de horeca wijkt een ondernemingsplan af van een ‘regulier’ ondernemingsplan. Je legt extra de nadruk op een gedetailleerde beschrijving van de markt, je onderscheidend vermogen en het financiële plan. Vaak betekent het opstarten van een horecazaak een flinke investering, waarvoor je moet aankloppen bij een bank, crowdfunding of andere investeerders. In een goed uitgewerkt ondernemingsplan leg je aan potentiële investeerders uit wat je precies van plan bent en hoe je dat wilt gaan doen. Doel is om investeerders en financiers enthousiast te maken, zodat zij geld beschikbaar stellen aan je bedrijf. Maar, hoe doe je dat? Je leest alle informatie op deze pagina. 

Wat is je onderscheidend vermogen?

De belangrijkste vraag bij het opstarten van een horecazaak is: ‘Waarin verschil jij van de concurrentie?‘ Waarom ben jij beter dan die koffiezaak aan de overkant van de straat? Gebruik je bijvoorbeeld speciale koffiebonen uit Brazilië, of serveer je huisgemaakte cheesecake volgens eigen recept?

Je kan je niet alleen onderscheiden op gebied van producten, maar ook qua service, sfeer of prijs. Kijk voor verdere inspiratie bijvoorbeeld eens op de website van Misset Horeca

Om je sterke- en zwakke punten op een rijtje te zetten, kan je ook gebruik maken van een SWOT-analyse. SWOT staat voor de Engelse termen Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Vrij vertaald naar het Nederlands gaat het om Sterktes, Zwaktes, Kansen en Bedreigingen. De sterke en zwakke punten betreffen interne kenmerken van je organisatie of product, afgezet ten opzichte van je belangrijkste concurrenten. Kansen en bedreigingen gaan om externe factoren zoals ontwikkelingen en invloeden vanuit de markt. Zo heb je in één oogopslag helder waarin jij je als bedrijf kunt onderscheiden. Je kan hier bijvoorbeeld qua marketing vol op inzetten. 

Marketingplan horeca (met 6 C’s)

Je marketingplan is hét belangrijkste onderdeel van je ondernemingsplan. In de praktijk wordt de marketingmix en de 6C’s vaak gebruikt. Dit is een combinatie van instrumenten die je als organisatie kan gebruiken voor het invullen van je marketingstrategie. Het wordt door ondernemers vaak als input gebruikt bij marketinguitingen in de markt. De 6C’s zijn als volgt: 

1. Customer

Dit gaat over de ‘behoeftes’, ‘wensen’ en ‘motivatie’ van je doelgroep. Het gaat om het begrijpen waarom je doelgroep iets doet of juist niet, wanneer ze iets doen en waarom. Zodra je snapt waarom je doelgroep bepaalde keuzes maakt, kan je hierop gaan inspelen.

Horeca-bedrijfsplan-voorbeeld
Ondernemingsplan koffiebar

2. Consistency

Wees consistent in het imago dat je wilt creëren voor je restaurant, koffiebar of eetcafé. Dit betekent niet alleen het neerzetten van een prettige sfeer in je zaak, maar ook een herkenbare huisstijl in je folders, website of social media. Herkenbaarheid is belangrijk voor je doelgroep.

3. Creativity

Zorg dat je voldoende aandacht krijgt! Denk eens buiten de lijntjes, de regels en gebruik je creativiteit zodat je marketing levendiger wordt. Levendigheid trekt aandacht, houdt interesse vast en stimuleert consumenten gedrag. Gasten onthouden een unieke actie zoals huisgemaakte Italiaanse cantuccini bij een heerlijke cappuccino.

Voorbeeld-horeca-ondernemingsplan
Ondernemingsplan-horeca-uitleg

4. Culture

Spreek de taal van je doelgroep. Verdiep je in de normen en waarden, taalgebruik en manier van benaderen. Zorg dat je voldoende aansluiting zoekt bij je doelgroep. Benader je potentiële klanten op hun eigen voorkeursmanier. Zij zullen dan eerder geneigd zijn bij je binnen te stappen. Via welke kanalen wil je doelgroep graag benaderd worden? Speel hierop in en zoek de juiste tone of voice. 

5. Communication

Goede communicatie creëert enkel waarde voor je doelgroep wanneer deze de taal spreekt waarin ze aangesproken willen worden. Zorg dat je boodschap geen ‘verkooppraatje’ is, maar verdiep je echt in de doelgroep. Sluit aan bij dingen die zij leuk vinden om te lezen. Communceer daarom regelmatig over bijvoorbeeld duurzaamheidsacties of zet eens een (lokale) leverancier in het zonnetje met een leuke blog of artikel. 

doelstellingen horeca ondernemingsplan
ingevuld voorbeeld bedrijfsplan

6. Change

Marketing heeft een begin, een middenstuk maar nooit een eind. Het blijft een continue veranderend proces en geen functie. Verander mee in een veranderende wereld en wees niet bang iets nieuws te proberen. Net als ondernemen is marketing vallen en opstaan. Probeer verschillende dingen uit en vraag aan je klanten wat ze wel en niet waarderen. 

Financieel plan ondernemingsplan horeca

Financieringsplan-voorbeeld

Een goed uitgewerkt financieel plan is essentieel voor iedere horecazaak. Het is belangrijk om een realistische inschatting te maken van de verwachte omzet en de totale kosten. Zo hou je voor jezelf overzicht over de cijfers. Zorg bovendien dat er voldoende ruimte is voor tegenvallende bezoekersaantallen. Maak een heldere strategie wat je in zo’n scenario anders gaat doen, welke kosten heb je bijvoorbeeld om in te snijden?

Ieder financieel plan bestaat uit een aantal vaste onderdelen: investeringsplan, financieringsplan, exploitatiebegroting en een liquiditeitsprognose. Je maakt een financieel plan voor je horecazaak gemakkelijk met behulp van onze handige template. Hierin zijn alle onderdelen van je financiele plan al opgenomen in één Excel document. Je vult eenvoudig je eigen cijfers in en de template rekent automatisch de gegevens voor je uit. Je kunt deze template zelf downloaden:

Wat zijn momenteel belangrijke trends in de horeca?

Om in 2022 succesvol te zijn binnen de horeca, is het belangrijk om te weten welke trends er momenteel actueel zijn. Om in het post-lockdowntijdperk onderscheidend te zijn, doe je er verstandig aan om hierop in te spelen. De belangrijkste #3 trends zijn als volgt:

Totaalbeleving
Gasten hebben ook na corona sterk de behoefte aan een totaalbeleving bij restaurants, hotels en cafes. Persoonlijke aandacht is net als authenticiteit en orginaliteit belangrijk in het creëren van een fijne sfeer. Naast een onderscheidende smaakbeleving, gaat het bijvoorbeeld ook om interactief dineren, digitale bestelmogelijkheden en een aantrekkelijke menukaart. Een écht ‘avondje uit’ is relevanter dan ooit te voren. 

Personeelskrapte en digitalisering
Het is geen geheim dat goed personeel na de coronatijd lastig te vinden is. Met de sluiting van de meeste horecazaken en onduidelijke werkvooruitzichten heeft een groot deel van het horecapersoneel doen switchen van sector. Veel ondernemers zetten daardoor versneld in op digitalisering en automatisering. Een online reserveringssysteem, bestellen via een QR-code en automatische betaalmogelijkheden zorgen ervoor dat nieuwe technologie deels het personeelstekort kan opvangen. Dit met nadruk deels, want servicegericht en hoogwaardig personeel maakt nog altijd het verschil voor gasten.

Duurzaam, duurzaam, duurzaam
Het is tegenwoordig niet de vraag óf, maar de vraag hoé duurzaam je onderneemt. Thema’s als het werken met milieubewuste en biologische producten, het verminderen van verspilling en het werken met korte keten en lokale leveranciers staan hoog op de agenda. Dit is direct een kans om jouw duurzame verhaal te communiceren met je gasten. Zet eens een lokale leverancier van bijvoorbeeld ambachtelijk brood in het zonnetje door een interview of blog te publiceren op social media. Het credo is hier: be good and tell it. 

 

Trends horeca
Voorbeeld bedrijfsplan downloaden

Voorbeeld ondernemingsplan horeca downloaden

Goed voorbeeld doet volgen. Je start je ondernemingsplan in de horeca aan de hand van een goed voorbeeld. Je kunt ons voorbeeld ondernemingsplan van koffiebar Tutti gratis en vrijblijvend downloaden. Zo kan je zien hoe de verschillende hoofdstukken in een ondernemingsplan zijn opgebouwd en hoe je deze kunt vullen. 

Je gebruikt dit voorbeeld ondernemingsplan als inspiratie voor je eigen ondernemingsplan. Dit is een compleet ingevuld ondernemingsplan dat je als PDF kunt downloaden. Je download het voorbeeldplan via onderstaande button: 

Klaar om je ondernemingsplan voor de horeca te schrijven?

Je hebt nu bijna alle tools in handen om een ondernemingsplan voor de horeca op te stellen. Zo blijf je de concurrentie voor in de markt én hou je voor jezelf overzicht. Go get them tiger. 

Als ondernemer stopt het natuurlijk niet bij een voorbeeldplan in PDF. Je wilt aan de slag met je ondernemingsplan in een handige template. Daar hebben wij iets voor! 

Ondernemingsplan B&B
pijl rechts

Maak een professioneel ondernemingsplan voor de horeca met deze handige template

Ondernemingsplan-template

Met deze template maak je een ondernemingsplan voor de horeca in een handomdraai. Alle relevante hoofdstukken staat hierin, klaar om gevuld te worden in standaard Word. Inclusief gedetailleerd Financieel Plan in Excel. Nu met ruim 20% korting. Bespaar veel tijd en maak snel een professioneel ondernemingsplan.

0
Ondernemers gingen je voor

9,2 beoordeling

×

Welkom ondernemer!

Heb je snel hulp nodig of een vraag? Klik hieronder en stuur mij een berichtje via WhatsApp. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

×