Om in 2022 succesvol te zijn binnen de horeca, is het belangrijk om te weten welke trends er momenteel actueel zijn. Om in het post-lockdowntijdperk onderscheidend te zijn, doe je er verstandig aan om hierop in te spelen. De belangrijkste #3 trends zijn als volgt:
Totaalbeleving
Gasten hebben ook na corona sterk de behoefte aan een totaalbeleving bij restaurants, hotels en cafes. Persoonlijke aandacht is net als authenticiteit en orginaliteit belangrijk in het creëren van een fijne sfeer. Naast een onderscheidende smaakbeleving, gaat het bijvoorbeeld ook om interactief dineren, digitale bestelmogelijkheden en een aantrekkelijke menukaart. Een écht ‘avondje uit’ is relevanter dan ooit te voren.
Personeelskrapte en digitalisering
Het is geen geheim dat goed personeel na de coronatijd lastig te vinden is. Met de sluiting van de meeste horecazaken en onduidelijke werkvooruitzichten heeft een groot deel van het horecapersoneel doen switchen van sector. Veel ondernemers zetten daardoor versneld in op digitalisering en automatisering. Een online reserveringssysteem, bestellen via een QR-code en automatische betaalmogelijkheden zorgen ervoor dat nieuwe technologie deels het personeelstekort kan opvangen. Dit met nadruk deels, want servicegericht en hoogwaardig personeel maakt nog altijd het verschil voor gasten.
Duurzaam, duurzaam, duurzaam
Het is tegenwoordig niet de vraag óf, maar de vraag hoé duurzaam je onderneemt. Thema’s als het werken met milieubewuste en biologische producten, het verminderen van verspilling en het werken met korte keten en lokale leveranciers staan hoog op de agenda. Dit is direct een kans om jouw duurzame verhaal te communiceren met je gasten. Zet eens een lokale leverancier van bijvoorbeeld ambachtelijk brood in het zonnetje door een interview of blog te publiceren op social media. Het credo is hier: be good and tell it.