Ondernemingsplan Webshop

Hét voorbeeldplan voor jouw webshop, webwinkel of online shop
Online verkoop is hot. Niet alleen in Nederland, maar ook in de rest van de wereld neemt de online verkoop door webshops in de laatste jaren fors toe. Voor veel mensen is online tegenwoordig het voorkeurskanaal om kleding, elektronica, boeken of woonartikelen te kopen. Het online bereik is enorm; er liggen dus volop kansen in de markt. Geïnspireerd door enkele succesverhalen, starten veel ondernemers een webshop zonder een goed uitgewerkt plan. Na verloop van tijd komen ze erachter dat de concurrentie tóch heviger was dan gedacht, de markt er anders uitzag of de positionering van hun webshop onvoldoende onderscheidend was. Eeuwig zonde vinden wij. Begin daarom vóór de start altijd met een goed uitgewerkt ondernemingsplan voor je webshop. Wij hebben daar ruime ervaring in. Hoe we te werk gaan bij het opstellen van succesvolle ondernemingsplannen voor webshops? Dat lees je hier.
Van idee naar ondernemingsplan voor je webshop

Ineens heb je het: een baanbrekend idee met enorme potentie. Na wat wikken en wegen en enig onderzoek lijkt het echt een gat in de markt. En met behulp van een webshop is je idee bovendien goed realiseerbaar. Uit enthousiasme gaan veel ondernemers direct aan de slag met het bouwen van de webwinkel. Ons advies is: neem eerst een stapje terug. Heb je aan alle facetten van je webshop gedacht? In hoeverre is je webwinkel onderscheidend ten opzichte van de concurrentie? Hoe ziet de markt er (precies) uit? Hoe ziet je verdienmodel eruit? Om erachter te komen of je idee voldoende is uitgewerkt, kan je het beste het business canvas model gebruiken. Wij schreven al eerder een artikel over hoe je een business canvas model vult en gebruikt. Je kunt het model gebruiken als checklist om te toetsen of je idee aan alle negen bouwstenen voldoet. Is het geval? Mooi! Je idee heeft de eerste toets doorstaan en is klaar voor de volgende stap: de uitwerking in een volledig ondernemingsplan. Wij helpen je graag met het opstellen van een businessplan voor je webshop.
3 goede tips voor een webshop businessplan
Een ondernemingsplan voor je webshop zal afwijken van een ‘traditioneel’ ondernemingsplan. Ten eerste is de beschrijving van je markt veel diepgaander. De uitdaging is om je markt voldoende af te kaderen, goed te beschrijven hoe deze er precies uitziet en duidelijk aan te geven hoe jouw webshop hierop gaat inspelen. Ten tweede vinden wij dat de nadruk moet liggen op het online, in plaats van het offline gedeelte. In het format voegen wij daarom een apart hoofdstuk toe waarin de online strategie van je webwinkel centraal staat. Dit is essentieel voor het slagen van je webshop. Bekijk zeker eens een voorbeeld van ons standaard ondernemingsplan. Tot slot moet je het verdienmodel van je webshop zo gedetailleerd mogelijk maken. Veel ondernemers onderschatten bijvoorbeeld de kosten van SEO en/of SEA en het onderhoud van de webwinkel. Een realistische weergave van de kosten stelt jezelf in staat tot betere targetsetting en geeft je bovendien inzicht wanneer je break-even punt is bereikt. Wij helpen met het denkproces om je idee verder te ontwikkelen en je gedachten te structureren. Vervolgens zorgen we voor de doorvertaling naar een goed businessplan voor je webshop.
1. Breng je (niche)markt goed in beeld
In diverse branches is de concurrentie van (grote) webshops fors. Denk bijvoorbeeld aan het brede assortiment van Bol.com, Coolblue of Amazon. Het is lastig om qua service, gebruiksvriendelijkheid en snelheid met deze spelers te concurreren. Het is daarom essentieel om de markt van je webwinkel goed in beeld te brengen. Welke producten ga je precies verkopen? Hoe koop jij je producten in en wat willen je leveranciers precies? In sommige branches is het bijvoorbeeld lastig om goed(koop) producten in te kopen, doordat er een flinke afhankelijkheid is van één leverancier. Wat betekent dit bijvoorbeeld voor je levertermijnen en voorraad? En wie zijn eigenlijk je belangrijkste concurrenten voor deze producten? In welk opzicht ben je onderscheidend ten opzichte van andere webshops? Wij helpen je goed na te denken over je positionering. Wil jij het bijvoorbeeld winnen op gebruiksgemak, dan zijn het ontwerp en de functionaliteit van levensbelang. Mocht je inzetten op service, dan is de bereikbaarheid via social media en mail weer belangrijk. Je uitgangspunten staan centraal in het ondernemingsplan van je webwinkel.


2. Wat is je online strategie?
Met het in kaart brengen van de markt en belangrijkste concurrenten kom je automatisch uit bij je online strategie. Centrale vraag daarbij is: ‘op welke manier creëer je via je webshop waarde voor de klant?‘ Je kan bijvoorbeeld inzetten op het bereiken van de hoogste notering in Google, het binden van klanten via social media of het integreren van een multi-channel benadering door de aansluiting van online op offline en vice versa. Bij je online strategie hoort ook branding. Hoe wil jij je webwinkel positioneren qua design, gebruik en content? Op welke manier sluit dit aan bij de doelgroep die je wilt bereiken? Wij helpen je in kaart te brengen waar de kansen liggen op het gebied van online strategie, bijvoorbeeld door in te spelen op het gebrek aan service of snelheid van concurrenten. Je onderscheidend vermogen of competitive advantage staat hier centraal. Een tip is om met mensen van zowel binnen als buiten de branche te praten over je idee en goed te luisteren naar hun input. Wij nemen aan de hand van een persoonlijk gesprek die waardevolle zaken weer op in het bedrijfsplan voor je webshop.
3. Financieel plan webshop
We beginnen het financiële plan voor je webshop met het bepalen van de verwachte kosten. Wat ben je bijvoorbeeld kwijt qua inkoop van je product? Welke (vaste) kosten heb je voor het onderhoud van je webshop? Zijn er financieringslasten te voldoen? Wat zijn je geschatte personeelskosten? Wij zetten je totale kosten op een rijtje en houden rekening met wat onvoorziene kosten. Na de kosten bepalen we samen de omzet. Wat is bijvoorbeeld de marge die je maakt bij de verkoop van een product? Wat verwacht je per maand te gaan verkopen? Het is belangrijk om een reële inschatting te maken die de werkelijkheid het dichtst benadert. Wij helpen echter ook met het opstellen van een plan B en C voor als de verkopen wat tegenvallen. Hoe ga je dan bijsturen? Zo creëer je voor jezelf overzicht door rekening te houden met meerdere scenario’s. Je voorkomt hiermee verrassingen. Ieder financieel plan voor een webshop bestaat uit een aantal vaste onderdelen: investeringsplan, financieringsplan, exploitatiebegroting en een liquiditeitsbegroting. Benieuwd hoe wij een financieel plan maken? Bekijk hier een voorbeeldplan.

Een compleet voorbeeld ondernemingsplan gratis downloaden?

Om je goed op weg te helpen hebben wij een voorbeeld ondernemingsplan voor je geschreven. Het is een ondernemingsplan voor koffiebar Tutti. Je kan dit plan gratis en vrijblijvend downloaden. Het geeft je inspiratie voor je eigen ondernemingsplan, maar je kunt ook zien hoe wij te werk gaan: download voorbeeld ondernemingsplan. Je kunt ook een kijkje nemen bij ons portfolio van eerder geschreven ondernemingsplannen.
Compleet invulmodel voor jouw ondernemingsplan
Compleet ondernemingsplan.
✓ Alle relevante hoofdstukken
✓ Handige tips & voorbeelden
✓ Vooropgemaakte lay-out
✓ Inclusief gedetailleerd Financiel Plan
✓ Alles is aanpasbaar in Word
✓ Direct downloaden en aan de slag

Wil je het maken van je ondernemingsplan voor je webshop liever uitbesteden?
Het hebben van een goed ondernemingsplan is onmisbaar voor iedere (startende) ondernemer. Wij helpen je graag verder met het opstellen van een overtuigend ondernemingsplan voor je webshop. Je kunt ons portfolio bekijken van eerder geschreven ondernemingsplannen. Overtuigd? Vraag hieronder direct een vrijblijvende offerte aan:
Hulp nodig bij het maken van je ondernemingsplan?
Deskundige professionals
Een team van ervaren professionals staat voor je klaar
Happy clients
Klanten waarderen ons gemiddeld met een 8,9. Alles voor jouw tevredenheid
Aantoonbaar goed
Meer dan +50 ondernemers gingen je voor
Maatwerk
Wij geloven niet in standaard plannen. Bij ons krijg je altijd maatwerk