Maak een overtuigend ondernemingsplan voor je webshop

Als je een webshop gaat starten, dan doe je dit met een strategisch ondernemingsplan achter de hand. Op basis van dit masterplan heb je voor jezelf helder hoe je de markt gaat bestormen, welke doelgroep je wilt aanspreken en hoe de concurrentie eruit ziet. Kortom; je weet dankzij je ondernemingsplan waarin je webshop onderscheidend is zodat je hierop kunt inspelen. 

Op deze pagina helpen we je met het opstellen van het ondernemingsplan voor je webshop door middel van tips, uitleg en voorbeelden.

Ondernemingsplan webshop

Dit kan je op deze pagina verwachten

Waarom maak je een ondernemingsplan voor je webshop?

Online verkoop is hot. Niet alleen in Nederland, maar ook in de rest van de wereld neemt de online verkoop door webshops in de laatste jaren fors toe. Voor veel mensen is online tegenwoordig het voorkeurskanaal om bijvoorbeeld kleding, elektronica, boeken of woonartikelen te kopen. Het online bereik is enorm; er liggen dus volop kansen in de markt. Zeker nu consumenten in het post-coronatijdperk gewend zijn aan online bestellen. Geïnspireerd door enkele succesverhalen, starten veel ondernemers een webshop zonder een goed uitgewerkt plan. Na verloop van tijd komen ze erachter dat de concurrentie tóch heviger was dan gedacht, de markt er anders uitzag of de positionering van hun webshop onvoldoende onderscheidend was. Eeuwig zonde vinden wij. Begin daarom vóór de start altijd met een goed uitgewerkt ondernemingsplan voor je webshop. Dit scheelt je een hoop ellende aan de voorkant en een hoop leergeld achteraf. Maak daarom jouw masterplan zodat je met de juiste strategie je webshop kunt starten.  

Van idee naar ondernemingsplan

Van idee naar ondernemingsplan

Ineens heb je het: een baanbrekend idee met enorme potentie. Na wat wikken en wegen en enig onderzoek lijkt het echt een gat in de markt. En met behulp van een webshop is je idee bovendien goed realiseerbaar. Uit enthousiasme gaan veel ondernemers direct aan de slag met het bouwen van de webwinkel. Ons advies is: neem eerst een stapje terug. Heb je aan alle facetten van je webshop gedacht? In hoeverre is je webwinkel onderscheidend ten opzichte van de concurrentie? Hoe ziet de markt er (precies) uit? Hoe ziet je verdienmodel eruit?

Om erachter te komen of je idee voldoende is uitgewerkt, kan je het beste het business canvas model gebruiken. Wij schreven al eerder een artikel over hoe je een business canvas model vult en gebruikt. Je kunt het model gebruiken als checklist om te toetsen of je idee aan alle negen bouwstenen voldoet. Is het geval? Mooi! Je idee heeft de eerste toets doorstaan en is klaar voor de volgende stap: de uitwerking in een volledig ondernemingsplan.

#3 tips voor het ondernemingsplan van je webshop

Een ondernemingsplan voor je webshop zal afwijken van een ‘traditioneel’ ondernemingsplan. Ten eerste is de beschrijving van je markt veel diepgaander. De uitdaging is om je markt voldoende af te kaderen, goed te beschrijven hoe deze er precies uitziet en duidelijk aan te geven hoe jouw webshop hierop gaat inspelen. Ten tweede moet de nadruk liggen op het online, in plaats van het offline gedeelte. In het format van de ondernemingsplannen die wij schrijven voegen we daarom een apart hoofdstuk toe waarin de online strategie van je webwinkel centraal staat. Dit is essentieel voor het slagen van je webshop. Tot slot moet je het verdienmodel van je webshop zo gedetailleerd mogelijk maken. Veel ondernemers onderschatten bijvoorbeeld de kosten van SEO en/of SEA en het onderhoud van de webwinkel. Een realistische weergave van de kosten stelt jezelf in staat tot betere targetsetting en geeft je bovendien inzicht wanneer je break-even punt is bereikt.

1. Breng je (niche)markt goed in beeld

In diverse branches is de concurrentie van (grote) webshops fors. Denk bijvoorbeeld aan het brede assortiment van Bol.com, Coolblue of Amazon. Het is lastig om qua service, gebruiksvriendelijkheid en snelheid met deze spelers te concurreren. Het is daarom essentieel om de markt van je webwinkel goed in beeld te brengen. Welke producten ga je precies verkopen? Hoe koop jij je producten in en wat willen je leveranciers precies? In sommige branches is het bijvoorbeeld lastig om goed(koop) producten in te kopen, doordat er een flinke afhankelijkheid is van één leverancier. Wat betekent dit bijvoorbeeld voor je levertermijnen en voorraad? En wie zijn eigenlijk je belangrijkste concurrenten voor deze producten? In welk opzicht ben je onderscheidend ten opzichte van andere webshops?

Wil jij het bijvoorbeeld winnen op gebruiksgemak, dan zijn het ontwerp en de functionaliteit van levensbelang. Mocht je inzetten op service, dan is de bereikbaarheid via social media en mail weer belangrijk. Je uitgangspunten staan centraal in het ondernemingsplan van je webwinkel. Dit is je toekomstige bestaansrecht namelijk. 

Nichemarkt webshop
Ondernemingsplan-webshop-template

2. Wat is je online strategie?

Met het in kaart brengen van de markt en belangrijkste concurrenten kom je automatisch uit bij je online strategie. Centrale vraag daarbij is: ‘op welke manier creëer je via je webshop waarde voor de klant?‘ Je kan bijvoorbeeld inzetten op het bereiken van de hoogste notering in Google, het binden van klanten via social media of het integreren van een multi-channel benadering door de aansluiting van online op offline en vice versa. Bij je online strategie hoort ook branding. Hoe wil jij je webwinkel positioneren qua design, gebruik en content? Op welke manier sluit dit aan bij de doelgroep die je wilt bereiken? 

Met een ondernemingsplan breng je in kaart waar kansen liggen op het gebied van online strategie, bijvoorbeeld door in te spelen op het gebrek aan service of snelheid van concurrenten. Je onderscheidend vermogen of competitive advantage staat hier centraal. Een tip is om met mensen van zowel binnen als buiten de branche te praten over je idee en goed te luisteren naar hun input. 

3. Financieel plan webshop

Een financiëel plan voor je webshop is essentieel om te bepalen hoe en wanneer je winst gaat maken. Wat ben je bijvoorbeeld kwijt qua inkoop van je product? Welke (vaste) kosten heb je voor het onderhoud van je webshop? Zijn er financieringslasten te voldoen? Wat zijn je geschatte personeelskosten? In je financiele plan zet je totale kosten op een rijtje. Ook kan je goed onderbouwen welke omzet je verwacht te gaan draaien en wat bijvoorbeeld de marge is die je maakt bij de verkoop van producten. Zo krijg je helder welke targets je per maand zou moeten halen. Het is belangrijk om een reële inschatting te maken die de werkelijkheid het dichtst benadert.

Een financieel plan helpt je ook met het opstellen van een plan B en C voor als de verkopen wat tegenvallen. Hoe ga je dan bijsturen? Zo creëer je voor jezelf overzicht door rekening te houden met meerdere scenario’s. Je voorkomt hiermee verrassingen. Ieder financieel plan voor een webshop bestaat uit een aantal vaste onderdelen: investeringsplanfinancieringsplanexploitatiebegroting en een liquiditeitsbegroting. Al deze onderdelen kan je vinden in onze template voor je Financiële Plan.

Financieel plan webwinkel
Trends ecommerce

Wat zijn momenteel belangrijke trends in de e-commerce markt?

Het is al langer bekend dat fysieke winkels het momenteel lastig vinden om voldoende klanten te trekken. Kijk maar eens naar de leegstand in de stad. 

De wereldwijde pandemie (inclusief lockdowns) speelt verder ook een grote rol in de e-commerce en klanten bestellen meer dan ooit online. Er zijn een aantal trends in de markt te zien, die je kunnen helpen om je onderscheidend vermogen te vergroten. Hieronder de #4 belangrijkste e-commerce trends:

Duurzaamheid en verlagen CO2 footprint
De e-commerce branche van de toekomst moet op een duurzamere manier dan dat we het vandaag de dag doen. Je ziet om je heen dat bedrijven bezig zijn met het groener en duurzamer maken van verpakkingen, manieren van bezorging en het verminderen van verspilling. Speel hierop in door koploper te zijn op deze gebieden en vertel dit aan je klant met bijvoorbeeld stories en blogposts.

Hyper personalisatie 
Toonaangevende e-commercebedrijven als Ocado, Zalando en Picnic zijn perfecte voorbeelden van bedrijven die hyperpersonalisatie grootschalig toepassen. Consumenten zijn al gewend dat productaanbevelingen of zoekresultaten zijn aangepast aan wat ze leuk vinden en/of willen kopen. Maar deze bedrijven doen er nog een schepje bovenop door op basis van honderden datapunten voorspellingen te gaan doen over wanneer je bijvoorbeeld boodschappen of nieuwe sneakers nodig hebt. 

Meer flexibiliteit
Of je het nu hebt over bezorging, betaling of bestelling; het keyword voor de toekomst is flexibiliteit. Zorg dat je klanten daarom keuzes geeft qua betalingen met de mogelijkheid om bijvoorbeeld later te betalen, met een creditcard of via Ideal. En ten aanzien van je bezorgproces kan je de samenwerking aangaan met meerdere vervoerders, zodat klanten wat te kiezen hebben qua bezorgdagen en -tijden. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld met Sendcloud samen te werken. 

Metaverse (AR/VR)
Onlangs heeft Facebook aangekondigd dat zij vol gaan inzetten op de metaverse. Dit is een online leefwereld waarin gebruikers, vaak door middel van avatars, kunnen interacteren. Het is daarom de verwachting dat de grenzen tussen offline- en online veel meer gaan vervagen. Steeds meer e-commerce partijen bieden bijvoorbeeldAR- en VR-tools aan waarmee gebruikers omgevingen kunnen scannen, zoals je huis of kantoor, om te zien hoe producten erin staan. Een mooi voorbeeld van moderne tools die het aankoopproces binnen de e-commerce bevorderen. 

 

Download voorbeeld ondernemingsplan

Eerst zien, dan geloven. Download daarom eerst een voorbeeld ondernemingsplan van koffiebar Tutti. Je kunt eenvoudig zien hoe de opbouw van een ondernemingsplan eruit ziet en welke structuur het document bevat. Verder zie je hoe je een ingevuld voorbeeld ondernemingsplan kunt presenteren.

Dit voorbeeld ondernemingsplan dient als inspiratie voor je eigen ondernemingsplan. Download nu gratis dit voorbeeld ondernemingsplan.

Waar wordt extra op gelet bij ondernemingsplan webshop

Waar wordt extra op gelet bij een ondernemingsplan voor een webshop?

Bij het beoordelen van een ondernemingsplan van een webshop zijn een aantal aandachtspunten. Hieronder de belangrijkste:

Geen technisch risico
Potentiele banken, investeerders of andere partijen zoeken naar webshops waar geen technisch risico meer in zit. Dit betekent dat je platform in alle facetten werkt zoals betaling, verzending en voorraadbeheer. Dit moet op orde zijn en goed functioneren. 

Validatie
Een webshop zonder klanten is lastig te beoordelen. Zorg daarom dat je aantoonbaar een klantenbasis kunt laten zien die een product bij je hebben afgenomen. En nóg beter is het als deze klanten ook nog positieve feedback (bijvoorbeeld een NPS) hebben geschreven in een review. Betalende klanten zijn de beste manier om je marktvalidatie aan te tonen.

Track-record
De ondernemers achter de webshop zijn belangrijk in het geheel. Heb je al eerder een succesvol (e-commerce) bedrijf gehad? Dan heb je zogenoemd track-record en dit geeft banken en investeerders comfort. Jullie als ondernemers zijn uiteindelijk essentieel voor toekomstig succes. 

Skin in the game
Als je aan andere partijen kapitaal vraagt, kan je de wedervraag verwachten wat je zelf doet. Breng jij ook spaargeld in? Of wellicht een lening vanuit de familie? Misschien kan je gebruik maken van subsidiemogelijkheden? Dit is jouw skin in the game. De verhouding tussen eigen- en vreemd vermogen moet in evenwicht zijn.

Rentabiliteit
Een webshop die nooit geld gaat verdienen, zal ook nooit kapitaal ophalen bij partijen. Je moet daarom kunnen aantonen dat je (op termijn) rendabel gaat worden door voldoende omzet te maken om al je kosten te dekken. Hierdoor ontstaat er ruimte in de cashflow om bijvoorbeeld rente- en aflossing te kunnen betalen bij bancaire financiering. 

Klaar om het masterplan voor jouw webshop te maken?

Je hebt nu alle uitleg die nodig is om een ondernemingsplan voor je webshop te gaan maken. Zo blijf je de concurrentie voor in de markt én hou je voor jezelf overzicht. Go get them tiger. 

Als ondernemer wil je natuurlijk geen onnodige tijd verliezen. Je wilt gebruik maken van slimme en handige tools, zodat jij snel een overtuigend ondernemingsplan kunt maken. Daar komt onze template om de hoek kijken.

Ondernemingsplan B&B
pijl links 2

Maak 3x sneller een professioneel ondernemingsplan voor je webshop

Ondernemingsplan-template

Je maakt een vliegende start met het ondernemingsplan voor je webshop met behulp van deze template. Alle relevante hoofdstukken staat hierin, klaar om gevuld te worden in standaard Word. Inclusief gedetailleerd Financieel Plan in Excel. Bespaar veel tijd en maak snel een professioneel ondernemingsplan.

0
Ondernemers gingen je voor

9,2 beoordeling

×

Welkom ondernemer!

Heb je snel hulp nodig of een vraag? Klik hieronder en stuur mij een berichtje via WhatsApp. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

×