Het is al langer bekend dat fysieke winkels het momenteel lastig vinden om voldoende klanten te trekken. Kijk maar eens naar de leegstand in de stad.
De wereldwijde pandemie (inclusief lockdowns) speelt verder ook een grote rol in de e-commerce en klanten bestellen meer dan ooit online. Er zijn een aantal trends in de markt te zien, die je kunnen helpen om je onderscheidend vermogen te vergroten. Hieronder de #4 belangrijkste e-commerce trends:
Duurzaamheid en verlagen CO2 footprint
De e-commerce branche van de toekomst moet op een duurzamere manier dan dat we het vandaag de dag doen. Je ziet om je heen dat bedrijven bezig zijn met het groener en duurzamer maken van verpakkingen, manieren van bezorging en het verminderen van verspilling. Speel hierop in door koploper te zijn op deze gebieden en vertel dit aan je klant met bijvoorbeeld stories en blogposts.
Hyper personalisatie
Toonaangevende e-commercebedrijven als Ocado, Zalando en Picnic zijn perfecte voorbeelden van bedrijven die hyperpersonalisatie grootschalig toepassen. Consumenten zijn al gewend dat productaanbevelingen of zoekresultaten zijn aangepast aan wat ze leuk vinden en/of willen kopen. Maar deze bedrijven doen er nog een schepje bovenop door op basis van honderden datapunten voorspellingen te gaan doen over wanneer je bijvoorbeeld boodschappen of nieuwe sneakers nodig hebt.
Meer flexibiliteit
Of je het nu hebt over bezorging, betaling of bestelling; het keyword voor de toekomst is flexibiliteit. Zorg dat je klanten daarom keuzes geeft qua betalingen met de mogelijkheid om bijvoorbeeld later te betalen, met een creditcard of via Ideal. En ten aanzien van je bezorgproces kan je de samenwerking aangaan met meerdere vervoerders, zodat klanten wat te kiezen hebben qua bezorgdagen en -tijden. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld met Sendcloud samen te werken.
Metaverse (AR/VR)
Onlangs heeft Facebook aangekondigd dat zij vol gaan inzetten op de metaverse. Dit is een online leefwereld waarin gebruikers, vaak door middel van avatars, kunnen interacteren. Het is daarom de verwachting dat de grenzen tussen offline- en online veel meer gaan vervagen. Steeds meer e-commerce partijen bieden bijvoorbeeldAR- en VR-tools aan waarmee gebruikers omgevingen kunnen scannen, zoals je huis of kantoor, om te zien hoe producten erin staan. Een mooi voorbeeld van moderne tools die het aankoopproces binnen de e-commerce bevorderen.