Gebruik deze #6 verdienmodellen voor je ondernemingsplan

Verdienmodellen bedrijfsplan

Een gezond bedrijf kan niet zonder omzet en winst. Een van de belangrijkste vragen bij het starten van je eigen bedrijf is daarom: ‘hoe ga je eigenlijk geld verdienen?’ Deze vraag kan je beantwoorden met je zogenoemde verdienmodel (in de praktijk ook wel: revenue model, omzetmodel of winstmodel genoemd). Het kiezen voor een verdienmodel dat past bij je onderneming is essentieel voor je toekomstige succes. 

Maar, wat zijn de verschillende verdienmodellen en waar moet je op letten? Dat leggen we je uit in deze blog.

Wat is een verdienmodel precies?

Veel beginnende ondernemers vragen zich af wat een verdienmodel precies is. Simpel gezegd is dit de wijze waarop je onderneming omzet gaat maken, doordat klanten betalen voor je goederen of diensten. In je verdienmodel schrijf je op hoeveel klanten je verwacht te gaan bedienen, welke prijzen je hanteert en op welke manier en frequentie de betaling plaatsvindt. Moeten klanten bijvoorbeeld een grote investering doen of is de drempel om in te stappen laag? En ga je voor eenmalige opbrengsten of terugkerende omzet? Dit klinkt eenvoudig, maar de keuze voor een verdienmodel kan grote gevolgen hebben voor de concurrentiepositie en aantrekkelijkheid van je bedrijf in de markt. Kom dus goed beslagen ten ijs.

Wat is het verschil tussen een businessmodel en verdienmodel?​

In de praktijk worden de termen businessmodel en verdienmodel vaak door elkaar gebruikt. De manier waarop een bedrijf geld verdient gaat over het verdienmodel. Als jij bijvoorbeeld een uur hebt gewerkt voor een opdrachtgever en je stuurt vervolgens een factuur, dan is het werken van betaalde uren feitelijk je verdienmodel. Het businessmodel is een bredere beschrijving en gaat over hoe een organisatie waarde creëert of levert aan klanten. Kortom: hoe je bedrijf klanten van dienst is in de meest brede zin van het woord. Dit gaat dus verder dan alleen geld, maar kan bijvoorbeeld ook gaan om niet betaalde samenwerkingen waarvan beide partijen profiteren. 

Voorbeelden verschillende verdienmodellen in de praktijk

In de praktijk zie je veel verschillende verdienmodellen. Wij zetten de belangrijkste voor je op een rijtje.

Verdienmodel #1: Verkoop van goederen

Het bekendste verdienmodel is die van de directe verkoop van goederen. Stel: je hebt een webwinkel in gezonde fruitrepen zonder toegevoegde kunstmatige smaakstoffen. Zodra een klant in je webshop één reep aanschaft en direct online de betaling verricht, dan is de verkoop voltooid. Goederenverkoop is het meest voorkomende verdienmodel voor bijvoorbeeld de aanschaf van kleding, meubels, elektronica, in de horeca etc.  

Verdienmodel goederenverkoop
Verdienmodel uurtje factuurtje

Verdienmodel #2: uurtje/factuurtje

Een ander verdienmodel dat veel voorkomt in de praktijk is die van het ‘uurtje/factuurtje’. Als startende ondernemer heb je waarschijnlijk een boekhouder of accountant om de administratie en belastingaangiften voor je te doen. Op het moment dat je boekhouder de jaarrekening voor je opstelt, krijg je waarschijnlijk een factuur met daarop een specificatie van het verrichte werk. Totaalbedrag is uurtarief x aantal uren werk. Het verdienmodel van uurtje/factuurtje komt vooral veel in de dienstensector. Denk bijvoorbeeld aan een loodgieter, elektricien, consultant, advocaat etc. Let wel: je verdiensten hangen dus af van het aantal uren werk dat je daadwerkelijk kunt factureren aan klanten. Voor een groot deel van je tijd, zoals voor administratieve- of marketingtaken, krijg je geen inkomsten. Hou hier rekening mee bij het bepalen van je uurtarief.

VERDIENMODEL #3: RECLAMEMODEL

Het reclamemodel gaat uit van advertentieverkoop op bijvoorbeeld je website. Andere partijen in de markt laten hun advertentie zien op jouw website en jij krijgt daar een bepaalde vergoeding voor. Goed bezochte (vaak gratis) websites als nu.nl kennen dit advertentie verdienmodel. Een nadeel van dit model is dat je eerst een goedbezochte website met relevante content moet opbouwen, voordat je interessant genoeg bent voor adverteerders. Dit vergt dus flinke aanloopkosten.

Verdienmodel servicemodel

Verdienmodel #4: servicemodel

Bij het servicemodel verkoop je iets voor een aantrekkelijke prijs en je maakt vervolgens aanvullende omzet door het leveren van service of materialen. Een goed voorbeeld hiervan zijn printers. De aanschafwaarde van een printer is relatief laag, maar de echte inkomsten komen voort uit de inktcartridges die je periodiek moet aanschaffen om te kunnen printen. Het service verdienmodel kan behoorlijk lucratief zijn.

Nieuwe verdienmodellen voorbeelden

Tegenwoordig zie je ook nieuwe verdienmodellen opkomen, vaak gedreven door technologische mogelijkheden. De volgende verdienmodellen worden in toenemende mate gebruikt in de markt. Herkenbaar, niet? 

VERDIENMODEL #5: Abonnementenmodel

Veel applicaties of software kennen het verdienmodel van abonnementen. Voor een klein bedrag per maand kan je onbeperkt gebruik maken van de dienst. Een goed voorbeeld hiervan is Spotify, waarbij je toegang krijgt tot een bijna onbeperkte muziekbibliotheek voor een vast bedrag per maand. Dit is een goed voorbeeld van repeterende inkomsten, wat aantrekkelijk en voorspelbaar is voor de producent.  

Verdienmodel #6: freemium

Een andere modern verdienmodel is de freemium. Dit houdt in dat je als gebruiker gratis gebruik kunt maken basisfuncties van een applicatie of software en dat je vervolgens moet betalen voor uitgebreidere features. Een goed voorbeeld hiervan is Zoom, de videobeldienst. Je kan heir gratis gebruik van maken, maar als je langere sessies en extra opties wilt hebben voor tijdens het bellen, dan moet je overschakelen naar de betaalde versie. 

Wat is een goed verdienmodel?

Bingo! Dit is de million dollar question!

Wat een goed verdiemodel is voor jou is natuurlijk helemaal afhankelijk van je situatie en wat je wilt gaan verkopen. De meest gebruikte en meest voorkomende manier van een verdienmodel is goederenverkoop. Je kunt per direct aan de slag met het verkopen van scheermesjes, papieren rietjes of knuffels. Je hebt simpelweg een plek nodig om je spullen te verkopen. Dit kan bijvoorbeeld een fysieke winkel zijn, maar je ziet steeds vaker dat dit een webshop is. Aangezien het maken van een webshop tegenwoordig een kleine investering is, is dit een goede manier om geld te verdienen. Zoek hiervoor een niche-product wat onderscheidend is in vergelijking met andere producten online en start met verkopen. 

Of dit verdien model ook jouw verdienmodel is? Dat moet je uitvinden door het te proberen. Je kunt gaandeweg altijd wisselen van verdienmodel door bijvoorbeeld over te schakelen naar een reclamemodel. 

 

Ondernemingsplan B&B
Verdienmodel gorillas

Voorbeeld verdienmodel Gorillas

Laten we eens een verdienmodel wat verder uitwerken voor de flitsbezorgdienst Gorillas. Dit is een platform dat supersnel je boodschappen bij je thuisbezorgt. Je kunt via hun app boodschappen bestellen, waarna een koerier binnen 10 minuten voor je deur staat met je verse croissantjes, sapje en wc-rollen. Gorillas is niet alleen in Nederland actief, maar ook bijvoorbeeld in Frankrijk, Duitsland, Engeland en Belgie. 

Als we naar het verdienmodel van Gorillas kijken dan is het goed om te weten dat investeerders in totaal ruim 1,3 miljard groeigeld hebben geinvesteerd in Gorillas. Gorillas levert boodschappen tegen dezelfde prijzen als in de supermarkt en rekent 1,80 euro aan bezorgkosten. Van deze kleine ‘meerprijs’ moeten alle kosten worden betaald zoals de huur van lokale hubs waar de boodschappen worden opgeslagen, het betalen van de koeriers, marketing en ontwikkeling van de app. Niet zo gek dat Gorillas nog steeds verlies maakt. 

Maar wat is dit dan voor verdienmodel hoor ik je zeggen? Uiteindelijk is deze markt kenmerkend met een winner takes it all. Investeerders hopen zo snel en zo hard mogelijk te groeien (ten koste van de concurrentie) om marktleiderschap te veroveren. Als dit eenmaal een feit is, dan worden vaak prijzen verhoogd en wordt er pas geld verdiend. Niet een verdienmodel wat je geregeld tegenkomt. 

Wacht, er is meer?

Je hebt nu alle tools in handen om verder te gaan met je verdienmodel. Zo blijf je de concurrentie voor in de markt én hou je voor jezelf overzicht. Go get them tiger. 

Als ondernemer stopt het natuurlijk niet bij het hebben van een verdienmodel. Je wilt een strategisch plan voor je hele bedrijf, niet alleen voor de manier waarop je geld gaat verdienen. Daar komt een ondernemingsplan om te hoek kijken. 

Ondernemingsplan B&B
pijl rechts
Ondernemingsplan-template

Wil je écht stappen zetten als ondernemer?

Dan start je met het schrijven van je eigen ondernemingsplan, jouw routekaart voor succes. Met behulp van onze ondernemingsplan template maak je tot 3x sneller een professioneel ondernemingsplan, dat voor alle doeleinden is geschikt. Of je nu financiering of investering gaat ophalen, deze template is je basis. Alle grafieken en tabellen zijn gemakkelijk aan te passen in standaard Microsoft Word, wat wil je nog meer? Bespaar nu ook veel tijd en maak in een handomdraai je eigen ondernemingsplan met deze ondernemingsplan template.

Twijfel je nog?

Je bent natuurlijk niet voor één gat te vangen. Als je twijfelt, download dan ons gratis voorbeeld ondernemingsplan, dat is opgesteld aan de hand van de template. 

Je kunt eenvoudig zien hoe de opbouw eruit ziet en welke structuur het document bevat. Verder zie je hoe je een ingevuld voorbeeld ondernemingsplan kunt presenteren. Dit voorbeeld ondernemingsplan is van koffiebar Tutti en dient als inspiratie voor je eigen ondernemingsplan. Download nu gratis dit voorbeeld ondernemingsplan.

×

Welkom ondernemer!

Heb je snel hulp nodig of een vraag? Klik hieronder en stuur mij een berichtje via WhatsApp. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

×