Wat is het vijfkrachtenmodel van Porter?

Het vijfkrachtenmodel van Porter is bedacht door Michael Porter in 1978 en heeft als doel het winstpotentieel van bedrijven te bepalen op basis van marktomstandigheden. Wij noemen dit winstpotentieel ook wel de succeskans van je bedrijf, bijvoorbeeld als je net pas gestart bent met ondernemen. Dit winstpotentieel wordt, volgens Porter, beïnvloed door vijf marktfactoren die hij ‘krachten’ noemt. Hoewel het model al in de vorige eeuw werd bedacht, is het ook vandaag de dag nog relevant voor jouw bedrijf. Ben jij bijvoorbeeld op de hoogte van de krachten die jouw winstpotentieel beïnvloeden?

Wat zijn de vijf krachten van Porter?

Macht van leveranciers

Als bedrijf heb je vaak te maken met vaste leveranciers. Deze leveranciers zijn belangrijk voor je productieproces en leveren vaak tegen betaling één of meerdere grondstoffen of onderdelen waarmee jij je eindproduct kunt maken. Dit zijn bijvoorbeeld de stoffenleverancier voor je kledinglijn, de groothandel voor het eten en drinken van je restaurant of de fabrikant van producten voor in je webshop. De macht van deze leveranciers ten opzichte van jouw bedrijf bepaalt uiteindelijk hoeveel invloed ze kunnen hebben op je bedrijfsvoering. Als er bijvoorbeeld maar één leverancier ter wereld is die jouw onderdeel kan maken, dan staan zij qua positie sterk om bijvoorbeeld prijzen te verhogen of afspraken te bedingen. Hoe flexibeler je bent qua leveranciers, hoe beter het is voor je bedrijf.

Leveranciers vijfkrachtenmodel Porter
Afnemers vijf krachten model porter

MAcht van afnemers

Wanneer afnemers veel macht hebben kunnen zij de prijs onder druk zetten door concurrenten tegen elkaar uit te spelen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de supermarkten. Zij hebben dankzij hun volume en vaste klantenbasis veel macht tegenover toeleveranciers. Als je bijvoorbeeld ontbijtgranen aan de Jumbo levert, dan bepalen zij in grote mate de prijs, levering en overige condities. De concurrentie is hoog en voor jou namelijk tien anderen. Als bedrijf doe je er daarom goed aan om een gespreide klantenportefeuille op te bouwen, zodat je minder afhankelijk bent van een klant.

Substituten

Als onderneming concurreer je niet alleen tegen spelers die precies hetzelfde product maken, maar ook tegen innovatieve bedrijven die een betere variant of alternatief voor jouw product maken. Denk bijvoorbeeld eens aan het cassettebandje ten tijde dat de CD-rom werd uitgevonden (héél lang geleden inderdaad!). Je belangrijkste concurrenten zijn dan niet andere cassettebandjesproducenten, maar de nieuwe toetreders die CD’s maken omdat dit een betere manier is om van muziek te genieten. Let dus goed op de trends die opkomen in jouw markt en in hoeverre dit een bedreiging is voor je product of dienst.

substituten vijfkrachtenmodel Porter
Concurrentie Porter

Nieuwe toetreders

Nieuwe bedrijven in een bedrijfstak streven naar groei in marktaandeel en zorgen dus voor extra capaciteit. De prijzen kunnen onder druk staan en klanten kunnen kiezen voor de nieuwe toetreders. Beide effecten hebben een negatief effect op de winstgevendheid. De mate waarin nieuwe bedrijven op de markt kunnen komen hangt af van de toetredingsdrempels. Dit wil zeggen hoe makkelijk het is om een vergelijkbaar bedrijf als de jouwe op te starten. Hoe hoger deze drempels, bijvoorbeeld kapitaalintensief, hoog technisch gehalte of verleende patenten, hoe beter je beschermd bent tegen deze nieuwe toetreders.

Huidige concurrentie

Sommige markten worden gedomineerd door grote (wereldwijde)spelers. Denk bijvoorbeeld eens aan de sportkleding, waar Nike en Adidas al jarenlang de markt dicteren. In dit soort markten is het lastig om je bedrijf op te starten, omdat de grote spelers je kunnen wegconcurreren op prijs of op bekendheid. Zorg daarom dat je een product hebt dat voldoende onderscheidend bent ten opzichte van deze spelers. Wat dacht je bijvoorbeeld van een 100% duurzame sportkledinglijn? Hiermee creëer je Unique Selling Points en dit kan je tijdens je marketing goed benutten!

Haal je voordeel uit een goede analyse van het vijfkrachtenmodel van Porter

Voor bestaande -, maar zeker ook voor startende ondernemers is het goed om voor jezelf het vijfkrachtenmodel van Porter te maken voor jouw bedrijf. Scoor je op alle punten van het vijfkrachtenmodel van Porter positief? Dan heeft je bedrijfsidee veel winstpotentie in de markt! Heb je op onderdelen een mindere score? Kijk dan of je dit kunt omdraaien, door bijvoorbeeld goede afspraken te maken met leveranciers of op onderdelen samen te werken met sterke partijen in de markt. Zo zorg je voor voldoende winstpotentieel van jouw bedrijf.

Liever een compleet voorbeeld ondernemingsplan gratis downloaden?

Voorbeeld ondernemingsplan Plannable

Om je goed op weg te helpen hebben wij een voorbeeld ondernemingsplan voor je geschreven. Het is een ondernemingsplan voor koffiebar Tutti. Je kan dit plan gratis en vrijblijvend downloaden. Het geeft je inspiratie voor je eigen ondernemingsplan, maar je kunt ook zien hoe wij te werk gaan: download voorbeeld ondernemingsplan

Compleet invulmodel voor jouw ondernemingsplan

Compleet ondernemingsplan.

✓  Alle relevante hoofdstukken
✓  Handige tips & voorbeelden

✓  Vooropgemaakte lay-out
✓  Inclusief gedetailleerd Financiel Plan

✓  Alles is aanpasbaar in Word
✓  Direct downloaden en aan de slag

Compleet ondernemingsplan
×

Welkom ondernemer!

Heb je snel hulp nodig of een vraag? Klik hieronder en stuur mij een berichtje via WhatsApp. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

×