Wat is een ondernemingsplan?

De meeste mensen hebben wel eens van een ondernemingsplan gehoord, maar wat is het nou precies? Voordat je start met je eigen bedrijf, is het opstellen van een goed ondernemingsplan essentieel. Dit ondernemingsplan is als het ware je routekaart tot succes in de markt. Essentieel dus voor toekomstig succes.

1.191 downloads

Wat-is-een-ondernemingsplan

Dit kan je op deze pagina verwachten

ondernemingsplan bestaand bedrijf

Een ondernemingsplan: wat is dat precies?

In een ondernemingsplan, ook wel bedrijfsplan of businessplan genoemd, beschrijf je op gedetailleerde wijze hoe jouw toekomstige bedrijf er uit gaat zien. Je vertelt wat je gaat doen, hoe je dat gaat bereiken en wie je daarvoor nodig hebt. Zie het als een routekaart voor je te starten bedrijf. Want laten we eerlijk zijn: als jij op vakantie gaat naar Italie, dan wil je toch ook graag weten hoe je moet rijden? Dit is met een ondernemingsplan precies hetzelfde. Een ondernemingsplan is daarmee altijd maatwerk, gemaakt voor jouw situatie. 

Voor wie schrijf je een ondernemingsplan

Voor wie schrijf je een ondernemingsplan?

Een ondernemingsplan schrijf je in de eerste plaats altijd voor jezelf. Niet voor de bank, niet voor investeerders, maar voor jezelf. Het dwingt je om jouw bedrijfsidee uit te werken op papier. Het is jouw verhaal, jouw bedrijf.

Door het schrijven van een ondernemingsplan zie je niets over het hoofd. Je controleert of je overal goed over na hebt gedacht. Je bent je bewust van de kansen en risico’s van je bedrijfsidee én beschrijft hoe je hiervan gaat profiteren in de markt. Je legt in een ondernemingsplan de koers van je bedrijf vast voor de komende jaren.

Een mooie bijvangst is dat je eventuele andere partijen zoals financiers of investeerders kan overtuigen van de potentie van je bedrijf. Met een goed uitgewerkt ondernemingsplan wek je vertrouwen bij deze partijen. De kans dat zij investeren in je bedrijf is hierdoor vele malen groter. Een overtuigend ondernemingsplan is hiermee essentieel voor een succesvolle start van je eigen bedrijf. Alles begint immers bij het hebben van een goed plan!

Onderdelen van een ondernemingsplan

Een ondernemingsplan vaak een vaste opbouw in een logische volgorde. De inhoud van een ondernemingsplan is echter nooit hetzelfde. Grofweg zijn er 3 vaste hoofdstukken die goede ondernemingsplannen altijd bevatten: ondernemer, onderneming en financieel plan. 

1) De ondernemer

Het begin van een ondernemingsplan bestaat uit de introductie van jezelf: de ondernemer. Wie is ‘de vent achter de tent ‘? Je beschrijft je persoonlijke kwaliteiten en eigenschappen die je in mindere of meerdere mate bezit. Vertel hoe je sterke kwaliteiten van jezelf gaat benutten en welke ondersteuning je krijgt bij zaken die je minder goed kunt.

Geef antwoord op vragen als: Wat zijn je belangrijkste drijfveren om te beginnen met ondernemen? Ben je bijvoorbeeld tegen een probleem aangelopen, dat je graag wilt gaan oplossen met je bedrijf? Wat voeg jij als ondernemer toe aan je bedrijf? Als je met meerdere mensen een bedrijf gaat starten, beschrijf je de kwaliteiten van je team. Op welke manier versterken jullie bijvoorbeeld elkaar? Een introductie van de ondernemers achter het bedrijf is een belangrijk onderdeel van je ondernemingsplan. Jullie maken uiteindelijk het verschil tussen succes of falen van het bedrijf.

Vertrouwen in jou (of jullie), betekent vertrouwen in het bedrijf. In het antwoord op de vraag – wat is een bedrijfsplan – is het in dit hoofdstuk belangrijk om te beschrijven hoe het toekomstige (succes)team eruit ziet.

Ondernemer
onderneming

2) De onderneming

Het volgende hoofdstuk is een uitgebreide beschrijving van je bedrijf. Je beschrijft wat je precies gaat doen, hoe je dat gaat doen en wie je daarvoor nodig hebt. Neem de lezer mee in het bedrijf dat jij over vijf jaar voor ogen hebt. Benoem de stappen die je gaat zetten om tot dat resultaat te komen.

Wat zijn je prioriteiten voor de korte termijn en welke zaken ga je naar verloop van tijd regelen? In dit hoofdstuk beschrijf je ook hoe je markt er precies uitziet. Ga je bijvoorbeeld een koffiebar beginnen? Dan beschrijf je welke doelgroep je wilt bereiken: bijvoorbeeld tweeverdieners, een hoog opleidingsniveau of zakelijke klanten. Je vertelt welke kenmerken en eigenschappen je doelgroep heeft en hoe je hierop gaat inspelen.

Ook hoort een uitgebreide concurrentieanalyse in dit hoofdstuk thuis. Waarom stapt een klant liever bij jou naar binnen, dan bij de koffiezaak aan de overkant van de straat? Waarin ben jij onderscheidend? Op deze vragen krijgt de lezer antwoord in dit hoofdstuk.

3) Financieel Plan

Het financiële plan is de cijfermatige onderbouwing van je ondernemingsplan. Je geeft inzicht in de verwachte marges en toekomstontwikkelingen van je bedrijf. De lezer krijgt nu meer gevoel bij het verdienmodel van je bedrijf en de verwachte rentabiliteit ervan. Je moet immers wel een goede boterham kunnen verdienen met je bedrijf.

Je neemt ook op wat je gaat doen als het even tegen zit en benoem daarbij je break-even punt. Dit is de minimale omzet die je moet draaien om je kosten te dekken. Dit is belangrijk in de afweging van de lezer om bijvoorbeeld wel of niet te investeren in je bedrijf. Werk dus diverse scenario’s uit en beschrijf welke maatregelen jij gaat inzetten om het tij te keren. Een goed financieel plan bevat in ieder geval:

financieel plan ondernemingsplan
Confrontatiematrix voorbeeld

Gebruik ook een SWOT-analyse en Confrontatiematrix

Een SWOT-analyse is een methode waarmee je de kansen en bedreigingen van je (toekomstige) bedrijf in de markt inzichtelijk maakt. Ook kijk je naar sterktes en zwaktes van je organisatie. Een SWOT-analyse is dus een onmisbaar onderdeel van bijvoorbeeld je pitchdeck.

Als je SWOT-analyse gereed is, kan je meer in detail ingaan op de marktpositie van je bedrijf met behulp van een confrontatiematrix. In een confrontatiematrix voeg je markt en onderneming samen. Zoals de naam al zegt ‘confronteer’ je de sterke en zwakke punten van je organisatie met verwachte kansen en bedreigingen in de markt. De matrix laat in één oogopslag met rode en groene kleuren zien waar jij aansluit bij de markt en waar nog kansen liggen.

Download voorbeeld ondernemingsplan

Het is natuurlijk handig als je een goed voorbeeld van een ondernemingsplan kunt zien. Bof jij even. Je kunt ons gratis voorbeeld ondernemingsplan van koffiebar Tutti downloaden en bekijken.

Je kunt eenvoudig zien hoe de opbouw eruit ziet en welke structuur het document bevat. Verder zie je hoe je een ingevuld voorbeeld ondernemingsplan kunt presenteren. Dit voorbeeld ondernemingsplan dient als inspiratie voor je eigen ondernemingsplan. Download nu gratis dit voorbeeld ondernemingsplan.

Aan de slag als ondernemer

Maak écht stappen met je bedrijf en download deze template voor je ondernemingsplan

Als serieuze ondernemer wil je natuurlijk een vliegende start met je bedrijf maken. Dit doe je door een strategisch plan op te stellen voor de komende jaren: je ondernemingsplan. Dit ondernemingsplan geeft richting aan je keuzes en zorgt ervoor dat je goed beslagen ten ijs komt. 

Je start je ondernemingsplan niet met een leeg A4tje. Je kunt beter onze handige tempalte downloaden. Tenminste, als je écht stappen wilt zetten met zowel je bedrijf als je ondernemingsplan.

pijl links

Maak 3x sneller een
professioneel ondernemingsplan

Ondernemingsplan-template

Ga aan de slag met deze handige template en bespaar veel tijd bij het maken van je ondernemingsplan. In deze template zitten alle relevante hoofdstukken, klaar om gevuld te worden in standaard Word. Je krijgt per hoofdstuk tips en voorbeelden. Inclusief gedetailleerd Financieel Plan in Excel. Ga direct aan de slag en download nu deze template:

0
Ondernemers gingen je voor

9,2 beoordeling

×

Welkom ondernemer!

Heb je snel hulp nodig of een vraag? Klik hieronder en stuur mij een berichtje via WhatsApp. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

×