
IM: hét startpunt voor succesvolle verkoop van je bedrijf
Als je een onderneming gaat verkopen dan ontkom je er niet aan om een goed informatiememorandum te maken. In dit verkoopmemorandum, ook wel IM genoemd, laat je goed aan potentiële kopers zien wat voor bedrijf je te koop hebt. Je maakt als het ware een verkoopbrochure van je bedrijf waarin je zowel inhoudelijk als financieel inzicht geeft in je bedrijf, de waarde van je bedrijf en het toekomstig potentieel van je bedrijf. Dit zijn noodzakelijke en waardevolle inzichten voor mogelijke kopers van je bedrijf en het zorgt ervoor dat er veel potentiële kopers geïnteresseerd raken in je bedrijf, wat ten goede komt aan de prijs en de keuze die je hebt van partijen om aan te verkopen. Maar, hoe ziet een IM er dan precies uit? Dat leggen we je hier verder uit.
Dit kan je verwachten op deze pagina:
2. Wat is een Informatiememo (IM) of verkoop memorandum precies?
Een IM is een document waarin je je bedrijf in al zijn facetten aan potentiële kopers laat zien. Je brengt daarin je bedrijf in kaart, wat het precies doet, wat de sterke kanten van je bedrijf zijn, welke ontwikkeling het heeft doorgemaakt en tot hoeveel omzet en klanten dit heeft geleid wat een potentiële koper zou kunnen overnemen. Het is belangrijk een goed en reëel beeld te geven over je bedrijf.
dress impeccably and they remember the woman."
3. Waarom maak je een IM?
Een Informatiememorandum IM is een absolute must voor iedere startende ondernemer. Uit onderzoek van de Kamer van Koophandel blijkt dat ondernemers die een bedrijfsplan maken een grotere succeskans hebben dan ondernemers die dit niet doen. Niet zo gek eigenlijk, een goede voorbereiding is vaak het halve werk. Toch is een ondernemingsplan vaak niet verplicht, zeker niet als je een bedrijf kunt starten met eigen middelen en geen externe financiering nodig hebt. Ook in dit geval is het handig om voor jezelf je doelen, marktpositie en de haalbaarheid van je idee verder uit te werken.
Zeg nou zelf, als je met de auto naar een specifieke bestemming toe wilt rijden, dan heb je toch ook liever een routekaart of -beschrijving bij je? I
Een IM is een brochure waarin je je bedrijf aan potentiële kopers toont
Een van de belangrijkste misvattingen over een bedrijfsplan is dat je deze alleen maakt voor derden, zoals banken of investeerders. Dit is absoluut onjuist. Je schrijft een bedrijfsplan in de eerste plaats voor jezelf. Door jezelf te dwingen om zaken over je toekomstige bedrijf uit te werken ga je dingen concreet maken. Zo weet je waar de pijnpunten zitten en welke zaken je nog verder moet uitzoeken. Hoe zit het bijvoorbeeld met belangrijke partners met wie je gaat samenwerken, zoals leveranciers? Of welke verzekeringen heeft je bedrijf straks nodig om de risico’s goed af te dekken? En hoeveel verkopen moet je doen om break-even te draaien? Met een uitgewerkt bedrijfsplan op zak heb je al deze dingen in kaart gebracht. Zo kan je gemakkelijk bijsturen als dingen nét even anders lopen dan gedacht.
Een IM is noodzakelijk in het proces van verkoop van je bedrijf
Voor de opstart van je bedrijf is vaak externe financiering nodig van bijvoorbeeld je bedrijfspand, machines of voorraad. Als je een financiering bij de Rabobank, ABN, ING of het UWV gaat aanvragen is een ondernemingsplan verplicht. Je kunt met je ondernemingsplan aan deze partijen snel inzichtelijk maken of je bedrijfsidee haalbaar is, welk bedrag je wilt lenen en wanneer je dit denkt terug te gaan betalen. Je krijgt bij deze partijen vaak maar één kans om een goede indruk te maken, dus zorg voor een goed uitgewerkt en professioneel ondernemingsplan. Met een overtuigend ondernemingsplan is de kans dat je financiering krijgt vele malen groter.
4. Onderdelen van een IM
Een IM bestaat uit een vast aantal onderdelen. De specifieke inhoud verschilt natuurlijk en is afhankelijke van jouw bedrijf, markt en financiële situatie. Grofweg bestaat een IM uit de volgende drie onderdelen:
1. BEDRIJF


In het onderdeel “Bedrijf” van het Informatiememorandum wordt uitgebreid beschreven hoe de organisatie is ontstaan, hoe die nu functioneert en wat haar kernprincipes zijn. Hierbij komen de Visie & Missie, indeling en structuur van de onderneming, de eigendomsstructuur, juridische entiteiten, dochterondernemingen en de inrichting van de interne processen en managementstructuur aan de orde.
Ook wordt hier beschreven wat de kernactiviteiten van je onderneming zijn en wat de sterke en zwakke punten zijn. Ook de kansen en bedreigingen in de markt en je concurrentiele speelveld worden hier beschreven aan potentiële kopers.
Hiermee biedt dit deel een vrij compleet overzicht van de organisatie, wat essentieel is om potentiële investeerders of stakeholders een goed inzicht te geven in de huidige situatie en toekomstperspectieven van het bedrijf.


2. Financieel
De financiële paragraaf is een cruciaal onderdeel van een informatiememorandum van een bedrijf, omdat het een helder en concreet beeld geeft van de financiële gezondheid, prestaties en vooruitzichten van de onderneming. Dit onderdeel biedt potentiële investeerders, financiers of andere stakeholders essentiële informatie om een weloverwogen beslissing te nemen.
De financiële paragraaf biedt de noodzakelijke feiten en cijfers voor een potentiële koper om de levensvatbaarheid en het potentieel van het bedrijf te kunnen beoordelen en ook een prijs te kunnen bepalen die het bedrijf hem waard zou zijn. Zonder deze informatie is het voor stakeholders vrijwel onmogelijk om een geïnformeerde beslissing te nemen over samenwerking, financiering of investeringen.
3. VERKOOPPROCES BESCHRIJVING
Het is belangrijk om in een informatiememorandum duidelijke contactinformatie te vermelden, de te volgen verkoopprocedure uiteen te zetten en een disclaimer op te nemen. Deze elementen dragen bij aan een transparant, efficiënt en juridisch correct proces. Contactinformatie zorgt ervoor dat geïnteresseerde partijen met de juiste personen contact leggen bij vragen of verdere stappen, wat professionaliteit en toegankelijkheid uitstraalt. Een helder beschreven verkoopprocedure schept structuur, zorgt voor gelijke kansen voor alle partijen en geeft vertrouwen door duidelijk te maken welke stappen en voorwaarden gelden in het proces. Tot slot biedt de disclaimer juridische bescherming door te benadrukken dat de verstrekte informatie zorgvuldig is samengesteld, maar niet bindend of gegarandeerd mag worden beschouwd, en benadrukt het de verantwoordelijkheid van potentiële kopers om hun eigen due diligence uit te voeren. Deze elementen samen vormen een essentieel fundament voor een betrouwbaar en goed gestructureerd verkooptraject.

Je kunt als ondernemer niet alles zelf doen binnen je bedrijf. Zijn er zaken die je minder goed kan? Zoek actief naar samenwerking met andere partijen of besteed zaken uit. Zo kun jij je richten op onderdelen waar je wél goed in bent.
5. Begrippen IM

Je zult al snel merken dat er veel begrippen naar voren komen in een Informatiememo (IM). Het is daarom handig om vooraf wat informatie over al deze begrippen in te lezen.
6. Schrijf een professioneel IM
met ons Powerpoint format
Het schrijven van een InformatieMemorandum (IM) is voor de meeste ondernemers niet iets wat ze vaak doen. Sterker nog, de meeste ondernemers verkopen in hun leven slechts één keer hun bedrijf. Daarom is het handig dat je wat concrete tips krijgt over hoe een goed IM eruit ziet en waar je op moet letten.
Veel ondernemers vragen zich af waar ze precies moeten beginnen. Natuurlijk helpen onze specialisten je graag op weg. Wil je een eerste zetje bij de start van een verkooptraject? Neem dan contact met ons op.
7. Hulp bij verkoop van je bedrijf nodig?
Een IM is altijd maatwerk en dient toegespitst te worden op jouw onderneming. Geen IM is dus hetzelfde. Begin tijdig en bereid je goed voor. Gebruik de expertise die beschikbaar is.
8. Voorbeeld IM gratis downloaden
Download ons gratis voorbeeld IM. Als je gaat starten met het schrijven van je informatiememorandum dan is een goed voorbeeld wel zo handig. Wij hebben een voorbeeld IM voor je uitgewerkt. Je kunt dit IM gratis en vrijblijvend downloaden om te zien welke hoofdstukken er in een IM zitten en hoe je dit verder uitwerkt.
Start met het juiste format voor je eigen professionele IM.
Start goed en slim met een professioneel format. Zo ga je gedegen te werk en bespaar je veel geld. Gebruik ons beproefde PowerPoint format om je IM op te zetten en de eerste belangrijke stappen te zetten in de succesvolle verkoop van je bedrijf.
Nuttige links
Marktlink: “Het informatiememorandum (IM): alles wat je moet weten”
Deze bron biedt een diepgaand inzicht in de inhoud en het belang van een informatiememorandum bij bedrijfsovernames.Florijnz: “Een informatie memorandum, wat is dat?”
Florijnz legt uit wat een informatie memorandum inhoudt en waarom het cruciaal is bij de verkoop van een onderneming.Adagium: “Dit staat er in een informatiememorandum”
Deze bron beschrijft de essentiële onderdelen die in een informatiememorandum moeten worden opgenomen
Lees ook over onze Business coaching
Bekijk al onze Diensten voor ondernemers