Maak jouw marketingmix

Een goede en onderbouwde marketingstrategie is voor ieder bedrijf essentieel voor het behalen van succes in de markt. Om de juiste marketingstrategie voor jouw bedrijf te bepalen, kan je gebruik maken van de marketingmix. Aan de hand van een 7-tal instrumenten (de 7 P’s) krijg je als ondernemer inzicht in het onderscheidend vermogen van je bedrijf, waar je in de marketing vervolgens vol op kan inzetten voor het aantrekken van nieuwe klanten. Op deze manier creëer je een absoluut groeibedrijf.

Op deze pagina lees je alles wat je wilt weten over de marketingmix, van uitleg, tips en een uitgewerkt voorbeeld.

1.191 downloads

Marketingmix

Dit kan je op deze pagina verwachten

Inhoudsopgave marketingmix

Marketingmix betekenis: van 4P’s naar 7P’s

De marketingmix is de combinatie van instrumenten die je als ondernemer kunt gebruiken voor het invullen van je marketingstrategie. De originele marketingmix heeft als basis de volgende vier deelgebieden: Product, Prijs, Plaats en Promotie. In de loop der tijd heeft er een verschuiving plaatsgevonden en zijn er nieuwe inzichten gekomen over wat belangrijk is bij een goede marketingstrategie. Hierdoor zijn er een drietal deelgebieden aan de marketingmix zijn toegevoegd: Personeel, Proces en Physical evidence. De deelgebieden beginnen allemaal met een P, daarom wordt er ook vaak over de zeven P’s van de marketingmix gesproken.

Waarom is een marketingmix belangrijk

Waarom is een marketingmix belangrijk?

De marketingmix vormt de onderbouwing van je marketingstrategie en dit draagt in sterke mate bij of je bedrijf uiteindelijk succes gaat behalen in de markt of niet. Aan de hand van je marketingmix ga je aan de slag met de concrete doorvertaling naar acties op de diverse deelgebieden. Je kunt hierbij denken aan de prijsstelling van een product, de manier van distributie of hoe je aan gekwalificeerd personeel komt. Het is essentieel om uit te gaan van de juiste uitgangspunten en de marketingmix helpt je hierbij. Door het hebben van een doordachte en bewezen marketingstrategie, schep je de randvoorwaarden om flink te gaan groeien met je bedrijf.  

Voordelen van de marketingmix

De kracht van het marketingmix zit in de sterke verbinding tussen de 7 instrumenten. Wijzig je één van de instrumenten, dan heeft dat invloed op de anderen. Je kan de 7 P’s zien als zeven onlosmakelijk verbonden variabelen die samen een soort balans geven. Veel mensen denken namelijk dat marketing enkel gaat om promotie (reclame), maar dit is in de marketingmix slechts één van de pilaren. De overige 6 P’s zijn minstens zo belangrijk en bepalen uiteindelijk of een product succesvol wordt of niet.

Kortom; je krijgt als ondernemer door het maken van een marketingmix een compleet beeld over je aanvalstactiek in de markt. Vanuit alle pilaren bepaal je een volledige strategie die aansluit bij je doelgroep en uniek is voor jouw bedrijf. Je vergroot hierdoor aanmerkelijk je kansen in de markt.

Voordelen marketingmix

Onderdelen van de marketingmix: de 7 P's

Hieronder gaan we dieper in op de verschillende instrumenten van de marketingmix en behandelen we de 7P’s: Product, Prijs, Plaats, Promotie, Personeel, Proces en Physical evidence.

Product

De eerste pijler van de marketingmix is het product. Dit gaat bijvoorbeeld over de fysieke en totale eigenschappen van het product of dienst dat je aanbiedt. Denk hierbij niet alleen aan de afmetingen en verschijningsvorm van je product, maar ook aan de service en garantie die je erbij levert. Het gaat dus om de totale waarde die je voor je klant realiseert door middel van je producten.

Ook de verpakking van het product valt onder deze categorie. Stel je biedt bijvoorbeeld shampoo aan in vaste blokvorm met een plantaardige verpakking, dan kan je hier voordeel uit halen ten opzichte van de concurrentie die dit niet heeft. Je kunt bijvoorbeeld het duurzame karakter van je product extra onder de aandacht brengen in je marketinguitingen. Je ‘fysieke’ verschijningsvorm kan dus een unique selling point zijn van je bedrijf.

Product marketingmix
Prijs marketingmix

Prijs

Prijs is de volgende pijler van de marketingmix en uiteraard een belangrijk onderdeel van de aankoopbeslissing van je klanten. Een duur product verkoopt misschien minder dan een goedkoper product. Toch is dit voor iedere branche verschillend. Je kunt bijvoorbeeld een luxe en professionele uitstaling krijgen door producten met een hoger prijsniveau in een hoger segment te plaatsen. De sensitiviteit van je prijs is dus iets waar je proefondervindelijk moet achter komen door in gesprek te gaan met je doelgroep.

Binnen andere branches kan het juist weer lucratief zijn door met kortingen te werken. Wat doet een 10% korting voor jouw product? Verkoop je hierdoor ook 10% meer? Door rekening te houden met je eigen kostenniveau en een goed onderzoek in de markt te doen naar het prijsniveau van concurrenten, kan je hier een goede strategie in bepalen. Haal voldoende feedback op bij je klanten over wat zij van je prijsniveau vinden. Dit kan je handige inzichten opleveren of dat je wellicht te duur of te goedkoop bent.

Plaats

De derde pijler van de marketingmix is de plaats. In dit onderdeel van het marketingmodel geef je antwoord op de verbinding tussen het product en de eindklant. Het gaat dus om distributie; hoe krijg jij je product bij de eindklant. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt in online hobbyartikelen, dan stuur je waarschijnlijk je pakketten naar je klanten via logistieke partijen zoals PostNL of DHL. Deze tussenschakels zijn dus belangrijk om je product te kunnen leveren aan je klanten. Anderzijds kan het zijn dat je een directe manier hebt om je producten te verkopen, bijvoorbeeld in een fysieke winkel van jezelf of anderen. Het kan een bewuste keuze zijn om met bepaalde winkels in zee te gaan waar je producten worden verkocht, bijvoorbeeld omdat zij een goed imago hebben of er goed personeel werkt. Zo kan het dus een bewuste overweging zijn om een directe- of indirecte manier van verkopen te hanteren.

Plaats marketingmix
Promotie marketingmix

Promotie

De volgende P in de marketingmix staat voor Promotie. Promotie kan je zien als alle manieren waarop je als bedrijf met je eindklant communiceert. Je wilt uiteindelijk een bepaalde doelgroep aanspreken in de markt en met hen in contact komen via verschillende kanalen. Dit doe je door middel van gerichte promoties en marketinguitingen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan het delen van je missie en visie op social media en in (gast)blogs. Of het maken van een advertentie in een lokaal weekblad. Als je het echt grootschalig wilt aanpakken, is een radio- of Tv-reclame wellicht wel geschikt voor jouw bedrijf. Uiteindelijk biedt promotie een mooie kans om aan je doelgroep te laten zien wat het onderscheidend vermogen is van je bedrijf.

Je maakt een effectieve promotiestrategie door te onderzoeken op welke kanalen je doelgroep actief is en hoe je het beste met hen in contact kunt komen. Heb je bijvoorbeeld een innovatieve gadget ontwikkeld? Dan is het wellicht slim om te gaan promoten op sites zoals Twitch, Reddit en Instagram. Hier zit een grote doelgroep die houdt van vernieuwing, innovatie en is ook sneller bereid om je product te kopen. Grote kans dat je jouw doelgroep sneller bereikt via kanalen waar je doelgroep actief op is. 

Personeel

Het is al langer bekend dat goed personeel klantervaringen kunnen maken of breken. Het is daarom logisch dat Personeel een belangrijk onderdeel is van je marketingmix. Het uitgangspunt is dat jouw personeel de klant helpt in zowel het aankoop- als het serviceproces. Als klanten bijvoorbeeld vragen hebben over de producten, dan is personeel met de juiste kennis en ervaring enorm belangrijk om antwoord te geven waardoor klanten goed geïnformeerd worden. Goed getraind personeel kan daadwerkelijk als ambassadeur voor je bedrijf optreden door met passie over je producten en diensten te praten. Je personeel wordt op die manier een krachtig marketinginstrument.

Op de vraag hoe je goed personeel kunt trainen zodat ze meerwaarde bieden voor jouw klanten, kan je antwoord geven op vragen als:

Plaats marketingmix

Proces

De 6e P gaat over processen binnen je bedrijf. Dit worden ook wel klantreizen genoemd. Binnen vrijwel elk bedrijf doorlopen klanten bepaalde processen, zoals een aankoop- en afrekenproces. Stel dat jij een webshop hebt in gezonde ontbijtgranen, dan is het van groot belang dat klanten makkelijk de juiste soort muesli kunnen vinden, selecteren, betalen en bestellen. Breng voor jezelf eens in beeld welke processen er allemaal binnen jouw (toekomstige) bedrijf zijn en schrijf deze van stap tot stap uit. Wat vraag je in iedere stap van je klant en zijn alle stappen even logisch?

Een optimale klantreis kan namelijk een enorme impact maken op je toekomstige omzet. Als blijkt dat 50% van je klanten bij de afrekenmodule in je webshop afhaakt omdat hier niet de juiste betalingsmethodes tussen staan, dan heeft dit een flink negatieve invloed op je verkopen. Kijk hier vooral ook eens bij de concurrentie. Neem bijvoorbeeld een webwinkel als Coolblue, dan zie je hoe soepel het bestel- en betaalproces is ingericht voor klanten. Je hebt geen onnodige stappen of informatie die je moet vullen en in een paar klikken heb je een nieuwe paar oordopjes besteld. Klanten haken hierdoor minder snel af, wat positief is voor het aantal verkopen dat je doet.

Physical evidence

De zevende en laatste P gaat over Physical evidence. Dit kan je zien als het fysieke bewijs dat je bedrijf bestaat. Denk aan visitekaartjes, truien met je bedrijfslogo of een fysiek kantoor. Dit zijn mogelijkheden waarop potentiele klanten met je bedrijf in aanraking komen, dus geeft dit automatisch mogelijkheden om te benutten in het kader van je marketing.

Hang bijvoorbeeld eens een opvallende banner op je bedrijfspand met daarop een leuke klantcase. Inspireer je potentiele klant als zij of hij langsfietst. Je zorgt ervoor dat je door middel van fysiek bewijs opvalt, wat bijdraagt aan verdere (naams)bekendheid van je bedrijf.  

Physical evidence marketingmix

Marketingmix voorbeeld van Decathlon

Genoeg theorie, over naar de praktijk. Niets geeft meer duidelijkheid dan een uitgewerkt voorbeeld van een marketingmix. Hiervoor hebben we Decathlon gekozen, de internationaal actieve sportwinkel die waarschijnlijk wel bekend is bij je. Hieronder is de marketingmix (de 7 P’s) voor Decathlon verder uitgewerkt.

DEcathlon product

Voorbeeld product Decathlon

Een van de belangrijkste redenen waarom de Decathlon internationaal succesvol is, komt door het productassortiment. Of je nu sportspullen, kampeergerei of accessoires nodig hebt: grote kans dat je alle spullen kan vinden in het ruime assortiment van Decathlon. Dit is een bewuste strategie door een zo compleet mogelijk assortiment aan klanten aan te bieden, zodat je vrijwel altijd slaagt. Heb je wel eens opgemerkt dat niet alleen populaire sportspullen zoals bijvoorbeeld hockey, tennis en voetbal in het assortiment zitten, maar ook minder gangbare sporten zoals paardrijden, darts, duiken en golf? En dat er niet alleen een mannenafdeling is, maar ook een vrouwen- en kinderafdeling? Dit onderstreept de productstrategie van Decathlon; wij hebben alle sportspullen, voor iedereen.

Voorbeeld prijs Decathlon

De prijsstrategie van Decathlon is erop gericht om (alle) sportspullen tegen een schappelijke prijs aan te bieden. Decathlon biedt in vergelijking met andere sportwinkels altijd een concurrerende prijs, terwijl dat de kwaliteit hoog blijft. Dit is het gevolg van geoptimaliseerde processen in distributie, verkoop en services. Daarnaast is er een bewuste keuze gemaakt om te werken met huismerken zoals Forclaz, B’TWIN en Wedze, die Decathlon zelf heeft ontwikkeld samen met partners. Door de hele keten van productie tot verkoop in eigen hand te houden, worden tussenpersonen (en hun marge) bespaard. Dit stelt Decathlon in staat om altijd lage prijzen te kunnen hanteren in de markt. 

Decathlon plaats voorbeeld

Voorbeeld plaats Decathlon

Overal verkrijgbaar. Dat is de strategie van Decathlon als het om locaties gaat. Met ruim 800 winkels wereldwijd op veelal centraal gelegen locaties, zijn de sportspullen van Decathlon voor een groot publiek bereikbaar. Sportliefhebbers over de hele wereld worden daarnaast aangesproken door het ruime assortiment met populaire- en minder populaire sporten, waardoor er altijd wel iets te vinden is voor iedereen. Voor online verkopen via de webwinkel heeft Decathlon een strak logistiekproces afgesproken, waardoor pakketjes altijd binnen 24 uur op een plek geleverd kunnen worden. Deze processen zijn sterk afgestemd op distributiepartners die de uiteindelijke bezorging bij klanten doen.

Voorbeeld promotie Decathlon

Decathlon positioneert zichzelf als een innovatieve- en hoogwaardige sportwinkel. In de afgelopen jaren heeft het bedrijf veel tijd en geld gestoken in het ontwikkelen van de verschillende huismerken en hun productlijnen. Dit maakt dat Decathlon nu kwalitatief goede producten kan verkopen voor een scherpe prijs, wat in alle marketinguitingen goed naar voren komt. Zo worden onder andere sportevenementen gesponsord door de verschillende huismerken van Decathlon, waardoor er een grotere naamsbekendheid optreed.

Voorbeeld personeel Decathlon

Voorbeeld personeel Decathlon

Personeel binnen Decathlon wordt extreem goed getraind. Nieuw personeel doorgaat een volledig trainings- en opleidingsprogramma van een aantal weken, waarin de verschillende sporten worden doorgenomen en de missie en visie vanuit Decathlon wordt bijgebracht. Na afloop van dit trainingsprogramma zijn personeelsleden goed in staat om advies te geven voor de verschillende sporten in het assortiment. Verder kan het personeel binnen Decathlon snel doorgroeien binnen de (internationale) organisatie en zijn er interessante carrièremogelijkheden.

Voorbeeld proces Decathlon

We hebben het al eerder gehad over de geoptimaliseerde processen binnen Decathlon zoals de logistiek- en distributie. Daarnaast interessant om in te zoomen naar een ander proces binnen de winkels: het afrekenen. Iedere Decathlon winkel bevat meerdere zelfscankassa’s zodat klanten zonder interactie met het personeel kan afrekenen. Nu zie je zelfscankassa’s tegenwoordig in wel meer winkels, maar Decathlon was een van de eerste bedrijven die dit systeem had ontwikkeld. Klanten kunnen hierdoor snel en efficiënt afrekenen en staan er nagenoeg nooit rijen bij de winkels.

Voorbeeld proces Decathlon

Voorbeeld physical evidence Decathlon

Als je ooit in een Decathlon winkel bent geweest, dan is je vast opgevallen dat er sterk wordt ingezet op sportbeleving voor klanten. Er staan altijd wel proefopstellingen van de verschillende sporten die worden aangeboden waar je als klant kunt ervaren hoe de sport is. Dit, in combinatie met het hoogwaardige advies van het personeel, maakt dat winkelen feitelijk een uitje wordt. De winkels van Decathlon vormen daarom het ultieme fysieke bewijs van waar het merk voor staat.

Conclusie marketingmix

Zoals je hebt gelezen bij de uitleg van de 7P’s van de marketingmix, zit de kracht in de verbinding tussen de verschillende instrumenten. Alle onderdelen zijn verbonden met elkaar en kunnen elkaar bekrachtigen of verzwakken. Als je bijvoorbeeld een milieuvriendelijk Product hebt ontwikkeld, maar je weet dit onvoldoende te communiceren (Promotie) naar je doelgroep, dan is er sprake van ineffectieve marketing. Zorg dat je voldoende je onderscheidende vermogen helder hebt en ga met iedere van de 7 instrumenten aan de slag om te krijgen hoe jij een effectieve marketingstrategie kan opstellen. Zo krijg je een op maat gemaakt marketingplan dat uniek is voor jouw bedrijf.

Een succesvol bedrijf is meer dan alleen een marketingmix

Mooi dat je nu volledig op de hoogte bent hoe je een marketingmix moet maken. Met behulp van alle voorbeelden en tips kan je zeker aan de slag met het maken van je eigen marketingplan. Maar, een succesvol bedrijf is natuurlijk meer dan dat. Je wilt niet alleen een strategisch plan voor je marketing, maar voor je hélé bedrijf. Daar komt je ondernemingsplan om de hoek kijken. In dit ondernemingsplan – zeg maar je masterplan voor succes – beschrijf je alle facetten van je toekomstige bedrijf zoals je bedrijfsmodel, financieel plan en marktanalyse. Uiteraard is je marketingmix ook onderdeel van dit plan. 

Ondernemingsplan
Ondernemingsplan-template

Maak je ondernemingsplan met behulp van deze template

Met behulp van onze ondernemingsplan template maak je tot 3x sneller een professioneel ondernemingsplan, dat voor alle doeleinden is geschikt. Of je nu financiering of investering gaat ophalen, deze template is je basis. Alle grafieken en tabellen zijn gemakkelijk aan te passen in standaard Microsoft Word, wat wil je nog meer? Bespaar nu ook veel tijd en maak in een handomdraai je eigen ondernemingsplan met deze ondernemingsplan template.

pijl rechts

Download deze template voor je
ondernemingsplan

Ondernemingsplan-template

Ga na je marketingmix aan de slag met stap 2: je ondernemingsplan. Je maakt een vliegende start met je ondernemingsplan met behulp van deze template. Alle relevante hoofdstukken staat hierin, klaar om gevuld te worden in standaard Word. Inclusief gedetailleerd Financieel Plan in Excel. Bespaar veel tijd en maak snel een professioneel ondernemingsplan.

0
Ondernemers gingen je voor

9,2 beoordeling

×

Welkom ondernemer!

Heb je snel hulp nodig of een vraag? Klik hieronder en stuur mij een berichtje via WhatsApp. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

×