Haalbaarheidsonderzoek

Haalbaarheidsonderzoek laten uitvoeren

Als je een nieuw product of dienst in de markt wilt introduceren, is het essentieel om te weten of je concept haalbaar is. Om antwoord te krijgen op deze vraag laten veel bedrijven een haalbaarheidsonderzoek uitvoeren. In dit haalbaarheidsonderzoek wordt met behulp van een marktstudie gekeken naar de risico’s en kansen van je nieuwe product of dienst, op basis van vastgestelde (kritische) normen. Een haalbaarheidsonderzoek wordt daarom in de praktijk vaak gebruikt als aanvulling op je ondernemingsplan, bijvoorbeeld voor subsidie- of BBZ-aanvragen bij gemeenten of als onderdeel van de IND-procedure. Als ondernemer krijg je door een haalbaarheidsonderzoek dus belangrijke inzichten die je helpen om richting te geven aan je toekomstige keuzes.

Wat is een haalbaarheidsonderzoek?

Een haalbaarheidsonderzoek is dus feitelijk een marktonderzoek om de potentie van je concept te beoordelen. Dit gebeurt vaak zowel op een kwantitatieve- als kwalitatieve wijze. Een kwantitatieve wijze is geschikt voor het uitvoeren van grootschalige onderzoeken bij (groepen) respondenten om relevante input te verzamelen. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van een (online) vragenlijst. Kwalitatief onderzoek gaat meer de diepte in, door bijvoorbeeld achter het hoe, waarom en waar van je doelgroep te komen. Dit geeft vaak waardevolle inzichten in de beweegredenen van de doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan het uitvoeren van interviews of (groeps)discussies. Wij kunnen deze diverse onderzoeksmethoden voor je uitvoeren.

Waarom is een haalbaarheidsonderzoek nodig?

Dé belangrijkste reden om een haalbaarheidsonderzoek te laten uitvoeren is het creëren van inzicht voor jezelf als ondernemer. Jij staat uiteindelijk voor de beslissing om een nieuw product of dienst te introduceren, waarbij je goed beslagen ten ijs wil komen. Zijn als je aannames correct? Zit de markt echt te wachten op je product of dienst? Klopt je verdienmodel wel? Hoe ver is de concurrentie? Antwoorden op al deze vragen krijg je door het uit (laten) voeren van een haalbaarheidsonderzoek.

Verder is een haalbaarheidsonderzoek noodzakelijk omdat andere partijen daarom vragen. Bijvoorbeeld investeerders zullen een grondige onderbouwing willen zien van je nieuwe concept, voordat zij de beslissing maken om te investeren of niet. Ook gemeenten vragen in toenemende mate om een haalbaarheidsonderzoek voor het geven van vergunningen of (bouw)projecten. Daarnaast is een haalbaarheidsonderzoek nodig voor een financiering met borgstellingskrediet. Ook partijen als het IND, de UWV of gemeenten vragen steeds vaker om een haalbaarheidsonderzoek.

Onze onderscheidende aanpak

Ondernemer

  • Beoordeling van de capaciteiten van het managementteam
  • Track-record van het management
  • Hoe complementair is het management
  • Hoe ziet het key-team eruit
  • We werken altijd vanuit persoonlijk contact

Onderneming

  • Beoordeling beoogde concept, inclusief locatie
  • Marktanalyse, inclusief concurrentiebeoordeling, SWOT, onderscheidend vermogen en potentie in de markt
  • Doelgroep bepaling, inclusief kenmerken en segmentatie
  • Product/marketfit
  • Verwachte toekomstige ontwikkelingen, op basis van objectieve marktoutlooks

Financieel

  • Toetsing investeringsbegroting en financieringsopzet
  • Checken van de uitgangspunten voor de financiële analyse
  • Toekomstige exploitatieprognose, inclusief scenario’s (worst-, management- en groeicase)
  • Haalbaarheidsconclusie

Kosten haalbaarheidsonderzoek

Wij hanteren altijd vaste prijzen, zo weet je precies waar je aan toe bent. De prijzen zijn afhankelijk van de complexiteit en omvang van de haalbaarheidsstudie. De tarieven beginnen al vanaf 2.250 euro. Je ontvangt een volledig uitgewerkt rapport met daarin de haalbaarheidsconclusies genoemd. Je krijgt altijd een maatwerk offerte van ons en het intakegesprek is altijd gratis.

Haalbaarheidsonderzoek laten maken

Wil je een haalbaarheidsonderzoek laten maken? Wij helpen je graag verder. Wil je liever even afstemmen? Neem dan contact met ons op.