Maak een steengoed ondernemingsplan voor de detailhandel

Als je een onderneming in de detailhandel gaat starten, dan is een goed ondernemingsplan essentieel. In een ondernemingsplan werk je een strategie uit om succes te behalen in de markt. 

Maar, hoe maak je een goed ondernemingsplan in de detailhandel en waar moet je op letten? Dat leggen we je uit op deze pagina.  

1.651 downloads

Conceptstore ondernemingsplan

Dit kan je op deze pagina verwachten

Ondernemingsplan detailhandel schoenenzaak

Ondernemingsplan voor jouw kledingwinkel, schoenenzaak of meubelwinkel

Waarschijnlijk droom je er al jaren van: je eigen onderneming in de detailhandel. Of je nu een kledingwinkel, schoenenzaak, supermarkt, meubelwinkel of een andere zaak in de detailhandel gaat beginnen, jij gaat eindelijk je droom najagen!

Als je eenmaal de knoop hebt doorgehakt, is het zaak om je zo goed mogelijk voor te bereiden op de start van je eigen bedrijf. Een ondernemingsplan detailhandel zorgt dan voor houvast. In een ondernemingsplan beschrijf je hoe jouw toekomstige winkel eruit ziet, wat je wilt bereiken en welke stappen je gaat zetten om daar te komen. Je beantwoordt in een ondernemingsplan detailhandel daarom vragen als: hoe onderscheid jij je van de gevestigde spelers? Met welke leveranciers ga je wel en niet in zee? En hoe haal je jouw eerste klanten binnen?

Zoals je weet is de concurrentie in de markt hevig. Door je ondernemingsplan met anderen te delen en jouw visie helder op papier te zetten, creëer je inzicht waarin jij onderscheidend bent ten opzichte van alle anderen. Door kansen en risico’s tegen elkaar af te wegen krijg je meer inzicht op de haalbaarheid van je plannen. Ook zal een sterke onderbouwing investeerders sneller over de streep trekken. Hoe je een overtuigend ondernemingsplan voor de detailhandel maakt? Dat lees je hier.

Ondernemingsplan kledingwinkel

Welke onderdelen komen voor in een ondernemingsplan?

Een ondernemingsplan voor de detailhandel kent een vaste opbouw en structuur. De volgende drie hoofdstukken moet je daarom opnemen in je ondernemingsplan:

Jij als ondernemer
Je begint je ondernemingsplan met een beschrijving van je persoonlijke kwaliteiten als ondernemer. Waar ben je goed in? En waar kan je wel wat hulp bij gebruiken? Je drijfveren en passie komen hier goed naar voren zodat duidelijk wordt dat jij de juiste persoon op de juiste plek bent. 

Je onderneming
In het tweede hoofdstuk staat je bedrijf centraal. Je beschrijft wat je precies wilt gaan doen, zoals het starten van een nieuwe conceptstore, kledingwinkel of meubelzaak. Benoem hier het onderscheidend vermogen van je onderneming bijvoorbeeld qua assortiment, service of uitstaling. Ook een uitgebreide marktanalyse en marketingplan horen in dit hoofdstuk thuis. 

Financieel Plan
Het financieel plan is een hulpmiddel waarmee je voor jezelf bepaalt of je bedrijf financieel haalbaar is. Ook gebruik je het om je financieringsaanvraag voor te leggen aan financiers en investeerders en hen ervan te overtuigen geld in je bedrijf te investeren.

#3 handige tips voor je ondernemingsplan in de detailhandel

Vanuit onze passie voor ondernemen helpen wij jou graag op weg. Daarom kan je hieronder een drietal handige tips voor het schrijven van een bedrijfsplan detailhandel lezen. Aan de hand van schoenenzaak ‘Fair Shoes’ geven we duidelijke voorbeelden van deze tips.

TIP 1: BRENG JE SPECIFIEKE DOELGROEP IN BEELD

Probeer als ondernemer in de huid te kruipen van je klant. Naast inzicht in basale kenmerken zoals leeftijd, geslacht en besteedbaar inkomen, betekent dit dat je de wensen en behoeften van je klanten door en door kent. Vervolgens ben je in staat om jouw assortiment en service hier naadloos op af te stemmen. Hierbij helpt het als je weet hoe klanten zich laten overtuigen.

Op welke manier willen zij benaderd worden? Welke argumenten geven de doorslag? Een gedegen markt- en doelgroeponderzoek is essentieel om jouw klanten optimaal in kaart te brengen om vervolgens te weten hoe je ze moet benaderen. Handige sites die je helpen om je doelgroepanalyse te maken zijn het CBS en Rabobank Cijfer en Trends.

Voorbeeld doelgroep ‘Fair Shoes’

Online schoenenwinkel ‘Fair Shoes’ richt zich op luxe sneakers voor het hogere segment. De schoenen worden uitsluitend met behulp van duurzame materialen geproduceerd. De schoenen zijn voor 100% biologisch afbreekbaar. De ideale klant van Fair Shoes zit in de leeftijd van 25-45, kan zowel man als vrouw zijn en heeft een bovenmodaal inkomen. Voorkeurskanaal is online en de inzet van social media is een belangrijke pijler in de marketing.

Doorslaggevend voor de doelgroep is de combinatie van modebewustzijn en een aanwezige ideologie over een duurzame samenleving. Fair Shoes speelt hierop in door vanuit een webshop duurzame sneakers aan te bieden die matchen met de laatste modetrends. De duurzame productie en afbreekbare materialen zullen op zowel website als in marketinguitingen op social media worden benadrukt. De prijzen liggen hoger dan bij gemiddelde sneakers, maar uit ons doelgroeponderzoek blijkt dat mensen bereid zijn om voor duurzame sneakers meer te betalen.

TIP 2: ANALYSEER JE CONCURRENTIE

Een absolute must voor iedere startende ondernemer is het kennen van je concurrentie. Een goede concurrentieanalyse helpt om glashelder te krijgen waar jij staat in de markt. Je kent je eigen kwaliteiten en weet waarin je nog kunt verbeteren ten opzichte van de concurrentie.

Waarom zou de klant voor jou kiezen en niet voor de winkel aan de overkant van de straat? Welke producten bieden zij aan? Tegen welke prijs? En welke extra services bieden zij aan? Vergeet hierbij niet om de verschillen én overeenkomsten met jouw concurrenten in kaart te brengen. Door bewust je positie in de markt te bepalen is voor je doelgroep duidelijk waarin jij onderscheidend bent ten opzichte van de concurrentie. Gebruik én benadruk deze verschillen in je ondernemingsplan detailhandel.

Voorbeeld concurrentie ‘Fair Shoes’

De concurrentie van Fair Shoes bestaat uit online schoenenwebshops met enkele duurzame merken in het assortiment. Een andere online schoenenwebshop die uitsluitend duurzame schoenen aanbiedt is er niet. Bij veel concurrenten zijn duurzame schoenen een ‘bijproduct’, wat duidelijk te zien is aan de vaak ouderwetse vormgeving. De klant gaat voor Fair Shoes kiezen door de smaakvol ontworpen schoenenlijn op basis van de laatste modetrends en de primaire focus op 100% duurzaamheid. Deze profilering is onderscheidend ten opzicht van de concurrentie. Qua service zetten we nét een stapje meer door bestellingen tot 23:00 de volgende dag te leveren.

TIP 3: CREËER JE EIGEN NICHEMARKT

Veel ondernemers denken bij een niche aan een ‘gat in de markt’. Dit klopt in zekere zin, maar niet iedereen kan net als AppleFacebook of AirBnB de markt op z’n kop gaan zetten. Een nichemarkt gaat volgens ons veel meer om luisteren naar je doelgroep om een specifieke behoefte te identificeren. Een behoefte die tot nu toe niet door de concurrentie wordt ingevuld. Hier liggen kansen!

Op basis van de concurrentieanalyse kun je nu jouw eigen nichemarkt gaan bepalen. Op welke behoefte van je doelgroep speel je in? Is het de locatie? Een specifiek productaanbod? Of zijn het aanvullende services waarmee jij het verschil maakt? Een heldere nichemarkt is een krachtig vertrekpunt voor bijvoorbeeld jouw marketingcampagne. Mocht je met een webshop het verschil willen maken, lees dan onze tips voor het opstellen van een ondernemingsplan voor webshops. De winnaars van de toekomst in de detailhandel bieden een blended vorm aan; zowel offline als online.  

Nichemarkt detailhandel

Voorbeeld nichemarkt ‘Fair Shoes’

Uit het doelgroeponderzoek van Fair Shoes bleek dat mensen in toenemende mate bewuster kiezen voor duurzame producten. Dit is heel normaal bij producten als voedsel, kleding of elektronica, maar voor schoenen geldt dit nog niet. Dit komt simpelweg omdat het huidige aanbod niet voldoet aan de twee eisen van de doelgroep: 100% duurzaam en smaakvol. Door te luisteren naar de doelgroep en bewust in te spelen op deze twee eisen is de nichemarkt voor Fair Shoes helder geformuleerd. Hier spelen we vervolgens met onze onderscheidende propositie op in.

SWOT-analyse en confrontatiematrix

Om je onderscheidend vermogen goed helder te krijgen, kan je gebruik maken van verschillende tools. Bijvoorbeeld een SWOT-analyse is een handige opsommingsmethode waarmee de kansen en bedreigingen van je (toekomstige) bedrijf in de markt inzichtelijk maakt. Ook kijk je naar sterktes en zwaktes van je organisatie. 

Als je helemaal een compleet beeld hebben van de kansen in de markt, dan gebruik je een confrontatiematrix. Met een confrontatiematrix koppel je sterke- en zwakke punten die je in je SWOT analyse hebt opgesteld aan kenmerken in de markt waarin jij met je bedrijf actief bent. De matrix laat met rode en groene kleuren in één oogopslag zien waar jij aansluiting hebt met de markt en waar nog kansen liggen. Erg handig! 

Confrontatiematrix voorbeeld
Voorbeeld bedrijfsplan downloaden

Download voorbeeld ondernemingsplan

Als je benieuwd bent hoe een ingevuld voorbeeld ondernemingsplan eruit ziet, download dan ons gratis voorbeeldplan.

Je kunt in dit voorbeeld ondernemingsplan eenvoudig zien hoe de opbouw eruit ziet en welke structuur het document bevat. Verder zie je hoe je een ingevuld voorbeeld ondernemingsplan kunt presenteren. Dit voorbeeld ondernemingsplan is van koffiebar Tutti en dient als inspiratie voor je eigen ondernemingsplan. Download nu gratis dit voorbeeld ondernemingsplan:

Wil je écht stappen maken met je ondernemingsplan?

Na alle tips en tools wil je natuurlijk aan de slag met je ondernemingsplan voor jouw kledingzaak, conceptstore, supermarkt of meubelzaak. Je hebt het voorbeeld ondernemingsplan al in PDF in handen, maar dat is uiteraard niet genoeg.

Als je écht stappen wilt zetten met je ondernemingsplan, dan download je onze handige template. Dit is een compleet invulmodel in Word, waarin alle hoofdstukken voor je ondernemingsplan al zijn opgenomen. Vul simpelweg je eigen informatie in en bespaar veel tijd.

pijl rechts

Maak een professioneel ondernemingsplan voor de detailhandel

Ondernemingsplan-template

Maak in een handomdraai een professioneel ondernemingsplan in de detailhandel. Alle relevante hoofdstukken staat hierin, klaar om gevuld te worden in standaard Word. Inclusief gedetailleerd Financieel Plan in Excel. Nu tijdelijk met 20% korting:

0
Ondernemers gingen je voor

9,2 beoordeling

×

Welkom ondernemer!

Heb je snel hulp nodig of een vraag? Klik hieronder en stuur mij een berichtje via WhatsApp. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

×