Ondernemingsplan Detailhandel

Benieuwd hoe je een overtuigend ondernemingsplan voor de detailhandel maakt? Wij leggen het je hieronder uit.

Ondernemingsplan voor jouw kledingwinkel, schoenenzaak of meubelwinkel

Ondernemingsplan detailhandel

Waarschijnlijk droom je er al jaren van: je eigen onderneming in de detailhandel. Of je nu een kledingwinkel, schoenenzaak of meubelwinkel gaat beginnen, jij gaat eindelijk je droom najagen!

Als je eenmaal de knoop hebt doorgehakt, is het zaak om je zo goed mogelijk voor te bereiden op de start van je eigen bedrijf. Een ondernemingsplan detailhandel zorgt dan voor houvast. In een ondernemingsplan beschrijf je hoe jouw toekomstige kledingwinkel, schoenenzaak of meubelwinkel eruit ziet, wat je wilt bereiken en welke stappen je gaat zetten om daar te komen. Je beantwoordt in een ondernemingsplan detailhandel daarom vragen als: hoe onderscheid jij je van de gevestigde spelers? Met welke leveranciers ga je wel en niet in zee? En hoe haal je jouw eerste klanten binnen?

Zoals je weet is de concurrentie in de markt hevig. Door je ondernemingsplan met anderen te delen en jouw visie helder op papier te zetten, creëer je inzicht waarin jij onderscheidend bent ten opzichte van alle anderen. Door kansen en risico’s tegen elkaar af te wegen krijg je meer inzicht op de haalbaarheid van je plannen. Ook zal een sterke onderbouwing investeerders sneller over de streep trekken. Hoe je een overtuigend ondernemingsplan voor de detailhandel maakt? Dat lees je hier.

Tips voor een bedrijfsplan detailhandel

Vanuit onze passie voor ondernemen helpen wij jou graag op weg. Daarom kan je hieronder een drietal handige tips voor het schrijven van een bedrijfsplan detailhandel lezen. Aan de hand van schoenenzaak ‘Fair Shoes’ geven we duidelijke voorbeelden van deze tips.

Tip 1: Breng je specifieke doelgroep in beeld

Probeer als ondernemer in de huid te kruipen van je klant. Naast inzicht in basale kenmerken zoals leeftijd, geslacht en besteedbaar inkomen, betekent dit dat je de wensen en behoeften van je klanten door en door kent. Vervolgens ben je in staat om jouw assortiment en service hier naadloos op af te stemmen. Hierbij helpt het als je weet hoe klanten zich laten overtuigen.

Op welke manier willen zij benaderd worden? Welke argumenten geven de doorslag? Een gedegen markt- en doelgroeponderzoek is essentieel om jouw klanten optimaal in kaart te brengen om vervolgens te weten hoe je ze moet benaderen. Handige sites die je helpen om je doelgroepanalyse te maken zijn het CBS en Rabobank Cijfer en Trends.

Doelgroep bedrijfsplan detailhandel

Voorbeeld doelgroep ‘Fair Shoes’

Online schoenenwinkel ‘Fair Shoes’ richt zich op luxe sneakers voor het hogere segment. De schoenen worden uitsluitend met behulp van duurzame materialen geproduceerd. De schoenen zijn voor 100% biologisch afbreekbaar. De ideale klant van Fair Shoes zit in de leeftijd van 25-45, kan zowel man als vrouw zijn en heeft een bovenmodaal inkomen. Voorkeurskanaal is online en de inzet van social media is een belangrijke pijler in de marketing.

Doorslaggevend voor de doelgroep is de combinatie van modebewustzijn en een aanwezige ideologie over een duurzame samenleving. Fair Shoes speelt hierop in door vanuit een webshop duurzame sneakers aan te bieden die matchen met de laatste modetrends. De duurzame productie en afbreekbare materialen zullen op zowel website als in marketinguitingen op social media worden benadrukt. De prijzen liggen hoger dan bij gemiddelde sneakers, maar uit ons doelgroeponderzoek blijkt dat mensen bereid zijn om voor duurzame sneakers meer te betalen.

Concurrent ondernemingsplan detailhandel

Tip 2: Analyseer je concurrentie

Een absolute must voor iedere startende ondernemer is het kennen van je concurrentie. Een goede concurrentieanalyse helpt om glashelder te krijgen waar jij staat in de markt. Je kent je eigen kwaliteiten en weet waarin je nog kunt verbeteren ten opzichte van de concurrentie.

Waarom zou de klant voor jou kiezen en niet voor de winkel aan de overkant van de straat? Welke producten bieden zij aan? Tegen welke prijs? En welke extra services bieden zij aan? Vergeet hierbij niet om de verschillen én overeenkomsten met jouw concurrenten in kaart te brengen. Door bewust je positie in de markt te bepalen is voor je doelgroep duidelijk waarin jij onderscheidend bent ten opzichte van de concurrentie. Gebruik én benadruk deze verschillen in je ondernemingsplan detailhandel.

Voorbeeld concurrentie ‘Fair Shoes’

De concurrentie van Fair Shoes bestaat uit online schoenenwebshops met enkele duurzame merken in het assortiment. Een andere online schoenenwebshop die uitsluitend duurzame schoenen aanbiedt is er niet. Bij veel concurrenten zijn duurzame schoenen een ‘bijproduct’, wat duidelijk te zien is aan de vaak ouderwetse vormgeving. De klant gaat voor Fair Shoes kiezen door de smaakvol ontworpen schoenenlijn op basis van de laatste modetrends en de primaire focus op 100% duurzaamheid. Deze profilering is onderscheidend ten opzicht van de concurrentie. Qua service zetten we nét een stapje meer door bestellingen tot 23:00 de volgende dag te leveren.

Tip 3: Creëer je eigen nichemarkt

Veel ondernemers denken bij een niche aan een ‘gat in de markt’. Dit klopt in zekere zin, maar niet iedereen kan net als AppleFacebook of AirBnB de markt op z’n kop gaan zetten. Een nichemarkt gaat volgens ons veel meer om luisteren naar je doelgroep om een specifieke behoefte te identificeren. Een behoefte die tot nu toe niet door de concurrentie wordt ingevuld. Hier liggen kansen!

Op basis van de concurrentieanalyse kun je nu jouw eigen nichemarkt gaan bepalen. Op welke behoefte van je doelgroep speel je in? Is het de locatie? Een specifiek productaanbod? Of zijn het aanvullende services waarmee jij het verschil maakt? Een heldere nichemarkt is een krachtig vertrekpunt voor bijvoorbeeld jouw marketingcampagne. Mocht je met een webshop het verschil willen maken, lees dan onze tips voor het opstellen van een ondernemingsplan voor webshops.

Voorbeeld detailhandel businessplan

Voorbeeld nichemarkt ‘Fair Shoes’

Uit het doelgroeponderzoek van Fair Shoes bleek dat mensen in toenemende mate bewuster kiezen voor duurzame producten. Dit is heel normaal bij producten als voedsel, kleding of elektronica, maar voor schoenen geldt dit nog niet. Dit komt simpelweg omdat het huidige aanbod niet voldoet aan de twee eisen van de doelgroep: 100% duurzaam en smaakvol. Door te luisteren naar de doelgroep en bewust in te spelen op deze twee eisen is de nichemarkt voor Fair Shoes helder geformuleerd. Hier spelen we vervolgens met onze onderscheidende propositie op in.

Liever een compleet voorbeeld ondernemingsplan gratis downloaden?

Voorbeeld ondernemingsplan Plannable

Om je goed op weg te helpen hebben wij een voorbeeld ondernemingsplan voor je geschreven. Het is een ondernemingsplan voor koffiebar Tutti. Je kan dit plan gratis en vrijblijvend downloaden. Het geeft je inspiratie voor je eigen ondernemingsplan, maar je kunt ook zien hoe wij te werk gaan: download voorbeeld ondernemingsplan

Compleet invulmodel voor jouw ondernemingsplan

Compleet ondernemingsplan.

✓  Alle relevante hoofdstukken
✓  Handige tips & voorbeelden

✓  Vooropgemaakte lay-out
✓  Inclusief gedetailleerd Financiel Plan

✓  Alles is aanpasbaar in Word
✓  Direct downloaden en aan de slag

 

Compleet ondernemingsplan
×

Welkom ondernemer!

Heb je snel hulp nodig of een vraag? Klik hieronder en stuur mij een berichtje via WhatsApp. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

×