
Bij het beginnen van een bedrijf komt veel kijken – ontzettend veel. Als startende ondernemer ben je dan ook meer dan gebaat bij overzicht. Dat is precies waar het zogenaamde business model Canvas, ontworpen door Alex Ostwalder, je mee helpt. Kort gezegd is dit de beknopte uitwerking van jouw ondernemingsplan op welgeteld één A4, die je kunt gebruiken om je bedrijfsconcept te pitchen bij derden, of gewoon als startpunt en rode draad in jouw verdere ondernemingsplannen. Door je ondernemingsplan op deze manier bondig te visualiseren is in één oogopslag helder in hoeverre jouw concept haalbaar is. En dat vergroot logischerwijs de kans op succes. Lees hier uit welke bouwstenen het business model Canvas precies bestaat, en hoe je deze uitwerkt.
Waar gebruik je het Business Model Canvas voor?

Je gebruikt het business model Canvas bij het starten van een nieuwe onderneming, of voor het in verhelderend kaart brengen van je huidige bedrijfsmodel. Ook bij veranderingen in jouw doelgroep, markt of strategie is het een handige tool om te zien waar (nieuwe) kansen liggen.
Het business model Canvas heeft een vaste structuur die je slechts hoeft in te vullen aan de hand van negen verschillende bouwstenen. Deze zijn op één A4 verdeeld over negen vakken. Hierin vind je onder andere je waardepropositie, business model, doelgroep, essentiële partners en verkoopkanalen.
Zoals je weet is de concurrentie in de markt hevig. Door je ondernemingsplan met anderen te delen en jouw visie helder op papier te zetten, creëer je inzicht waarin jij onderscheidend bent ten opzichte van alle anderen. Door kansen en risico’s tegen elkaar af te wegen krijg je meer inzicht op de haalbaarheid van je plannen. Ook zal een sterke onderbouwing investeerders sneller over de streep trekken. Hoe je een overtuigend ondernemingsplan voor de detailhandel maakt? Dat lees je hier.

De 9 bouwstenen van het Business Model Canvas
In het business model Canvas staat de waardepropositie centraal; wat bied jij jouw klanten? Helemaal onderin vul je de kosten en opbrengsten in. Aan de linkerkant vul je in drie vlakken je key partners, key resources en key activities in. Kortom: wie worden je belangrijkste partners, wat zijn jouw hulpbronnen en welke activiteiten onderneem je? Aan de rechterkant van het model vul je jouw klantprofiel oftewel doelgroep in, welke verkoopkanalen je inzet en hoe je de klantrelaties invult.
Hieronder iets meer toelichting op de negen verschillende onderdelen.
1) Customer Segments: klantsegmenten
Hier staat de vraag centraal wie jouw klant en doelgroep is, en wie dat níet zijn. Breng in kaart hoe je doelgroep eruit ziet op onder andere sociaal, demografisch en economisch vlak. Ligt je focus bijvoorbeeld op mannen of vrouwen? Van welke leeftijd(en)? En welke interesses en trends onder de doelgroep zijn belangrijk om op in te spelen met je bedrijf?


2) Value Proposition: waardepropositie
Wat maakt jouw product of dienst onmisbaar of waardevol voor jouw klanten? Stel jezelf de simpele vraag waarom een klant voor jou en niet voor de concurrentie gaat kiezen. Is dit op het gebied van prijs, service, aanbod of functionaliteiten bijvoorbeeld? Doe hier uitgebreid onderzoek naar de voorkeuren van je doelgroep. Doe hierbij geen aannames, maar ga met je doelgroep in gesprek. Valideren is belangrijk.
3) Customer Relationships: klantrelatie
Hoe onderhoud je het contact met jouw klanten: liever online, of (deels) offline, bijvoorbeeld door je te vestigen in een bedrijfspand? Breng voor jezelf de hele klantreis in beeld. Ga je voor een langetermijn relatie met klanten met wederkerige inkomsten of is het gericht op een eenmalige verkoop?


4) Channels: kanalen
Welke verkoopkanalen en -strategieën gebruik je om je product aan de man te brengen? Kijk hierbij goed naar wat bij jouw doelgroep past. Hoe ga je bijvoorbeeld nieuwe aanbiedingen communiceren met je klanten, doe je dat bijvoorbeeld via social media platformen zoals Instagram of Pinterest, of is offline passender?
5) Revenue Streams: inkomstenstromen
Wat is je verdienmodel, en hoe zorg je ervoor dat je winst maakt na aftrek van je kosten? Maak dit uber-concreet: hoeveel verkopen verwacht je te gaan doen over een bepaalde periode? Bij hoeveel klanten is dit? En wat is je verwachte marge bij iedere klant? Zo zorg je voor concrete doelstellingen als onderbouwing van je verdienmodel.


6) Key Resources: bronnen
Welke middelen heb je nodig om je product of dienst aan de man te brengen? Denk hierbij aan apparatuur voor bijvoorbeeld producerende bedrijven, maar ook aan kwalitatief hoogwaardig personeel voor kennisintensieve bedrijven.
7) Key Activities: activiteiten
Dit blok is een beschrijving van de belangrijkste activiteiten die je bedrijf gaat uitvoeren. Zeg maar de missie waarom je onderneming bestaat. Vertel waarom je activiteiten gaan leiden tot trouwe klanten of wederkerige inkomsten.


8) PArtners
Met wie ga je samenwerken om de kans op zakelijk succes te vergroten? Denk hierbij aan essentiele partners die je nodig hebt om je bedrijf te gaan laten groeien in de markt. Partnerships zijn essentieel, als startende ondernemer is het namelijk soms slimmer om met (markt)partijen samen te werken en gebruik te maken van hun kennis en expertise, dan het wiel helemaal zelf te moeten uitvinden.
9) Cost structure: kostenstructuur
Wat zijn de kosten die je zult maken om je product of dienst te verkopen in de markt? Maak hierbij een onderscheid tussen vaste kosten zoals het huren van een pand en de afschrijving op machines en de flexibele kosten zoals inkoop van voorraad.

Voorbeeld van een ingevuld Business Model Canvas
Goed voorbeeld doet volgen, dus daarom hebben we ter inspiratie een gratis voorbeeld van een uitgewerkt business model Canvas voor je. We hebben gebruik gemaakt van het bekende merk Spotify. Dit geeft je een goed idee van welke aspecten belangrijk zijn om mee te nemen:

Business Model Canvas template downloaden

Dan is het nu tijd om zelf aan de slag te gaan met jouw business model Canvas. Download hier een gratis leeg template in Word met alle 9 bouwstenen om te gebruiken voor jouw Business Model Canvas.
Je Business Model Canvas is af - en nu?

Een ingevuld business model Canvas is een uitstekende start voor je ondernemingsplannen. Je bedrijfsidee staat helder op papier, en je weet waar je focuspunten, sterktes en zwaktes liggen. De volgende stap is het maken van een compleet ondernemingsplan met concrete actiepunten. Hoe zorg je bijvoorbeeld ervoor dat de financiering rondkomt? Wie betrek je als eerste in je plannen?
Ook voor het maken van een ondernemingsplan hebben we een gratis handig template ontwikkeld. Hiermee maak je snel een professioneel ondernemingsplan waarmee je verder kunt. Ook dit is een invulmodel met verschillende onderdelen. Bij de template geven we je eveneens verschillende tips en voorbeelden, zodat je zeker weet dat je niets over het hoofd ziet.
Compleet invulmodel voor jouw ondernemingsplan
KANT-EN-KLAAR INVULMODEL
✓ Alle relevante hoofdstukken
✓ Handige tips & voorbeelden
✓ Vooropgemaakte lay-out
✓ Inclusief gedetailleerd Financiel Plan
✓ Alles is aanpasbaar in Word
✓ Direct downloaden en aan de slag
