Bedrijfsnaam-verzinnen

Bij de start van een bedrijf hoort een steengoede bedrijfsnaam. Het liefst eentje die goed blijft hangen bij je doelgroep, direct indruk maakt en bovendien de lading dekt van je bedrijfsactiviteiten. Maar, hoe bedenk je nu een pakkende en overtuigende bedrijfsnaam? Dat doe je door middel van deze 6 simpele stappen.

Bedrijfsnaam bedenken

1. Maak de connectie met je bedrijfsactiviteiten
Voor potentiële klanten is het handig dat zij bij het horen of lezen van je bedrijfsnaam direct weten waar je bedrijf voor staat. Er bestaat bijvoorbeeld geen twijfel over wat ‘Bakkerij Richard” of “Wijnhandel Hendrik” doen, toch? Het is klanten dan direct duidelijk wat je aanbiedt of verkoopt. Bovendien kan het benoemen van je bedrijfsactiviteiten in je naam goed zijn voor je vindbaarheid online.

Veel ondernemers gebruiken simpelweg hun eigen naam als bedrijfsnaam. Wat dacht je van Philips (Frits Philips), Boeing (William Edward Boeing), Armani (Giorgio Armani) of Bayer (Friedrich Bayer). Je kan bijvoorbeeld ook een combinatie maken van je eigen naam + bedrijfsactiviteiten.

 

2. Wees uniek en origineel
Een unieke en originele bedrijfsnaam is een must. Niet alleen blijft een opvallende naam beter hangen, maar ook online is het belangrijk om een unieke zoekterm te creëren. Zo word je beter gevonden door potentiële klanten. Enkele inspiratiebronnen kunnen bijvoorbeeld mythologie (Valkyri, ASUS, Pegasus), afkortingen (KVK, ING, ABN) of geschiedenis (Marshall, Normandy) zijn. Het Latijn is verder een mooie bron voor bedrijfsnamen, zoals bijvoorbeeld Volvo (Latijn voor ’ik rol’) of Sony (Latijn voor ‘geluid’). Maar alle creativiteit hoeft tegenwoordig niet alleen van jezelf te komen, maar je kunt ook mede-ondernemers om raad vragen of een bedrijfsnamen wedstrijd uitschrijven.

 

3. Zorg voor duidelijkheid
Een sterke bedrijfsnaam is makkelijk te onthouden en op te schrijven. Bijvoorbeeld ‘Vandebron’ is direct helder, maar hoe anders is dat voor ‘Qvits’ of ‘Gnarc’. De kans is groot dat je bij deze laatste twee veelvuldig je naam en activiteiten aan je klanten moet uitleggen. Dit kán ook een bewuste keuze zijn, maar zorg dan voor een goed verhaal of profilering. Wat dacht je bijvoorbeeld van ‘Gillette, the best a man can get’? Direct een goede binnenkomer!

 

4. Hou een brede scope
Ondernemen is flexibel kunnen inspelen op veranderingen. Als je met de bedrijfsnaam ‘Nagelsalon Manon’ begint en er na een jaar achter komt dat je er tóch een schoonheidssalon bij wilt hebben, dan zit je vast. Je bedrijfsnaam dekt dan niet meer de lading. Zorg daarom voor een bredere scope, zodat je in de toekomst hierop kan inspelen.

 

5. Test je naam
Heb je een pakkende bedrijfsnaam in gedachten? Heel mooi! Neem de tijd om je naam te testen in je (nabije) omgeving. Hoe reageren vrienden of familie op je naam? Is direct duidelijk wat je wilt gaan doen? En, wat vinden andere ondernemers van je naam? Gebruik de input om je bedrijfsnaam verder te optimaliseren.

 

6. Check de beschikbaarheid
Nu is het tijd om te checken of je bedrijfsnaam niet al vergeven is. Je mag namelijk geen naam kiezen die iemand anders al heeft geregistreerd bij de KvK. Je checkt hier of je naam vrij is in het handelsregister. Daarnaast is het goed om te checken of je domeinnaam nog beschikbaar is.

Behoefte aan wat meer inspiratie? Bekijk eens de bedrijfsnamengenerator

Onze persoonlijke favorieten: mooie voorbeelden van bedrijfsnamen

 

 

Compleet invulmodel voor jouw ondernemingsplan

Compleet ondernemingsplan.

✓  Alle relevante hoofdstukken
✓  Handige tips & voorbeelden

✓  Vooropgemaakte lay-out
✓  Inclusief gedetailleerd Financiel Plan

✓  Alles is aanpasbaar in Word
✓  Direct downloaden en aan de slag

 

Compleet ondernemingsplan
×

Welkom ondernemer!

Heb je snel hulp nodig of een vraag? Klik hieronder en stuur mij een berichtje via WhatsApp. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

×