Inschrijving bij de Kamer van Koophandel: zo werkt het handelsregister

Wanneer je een eigen bedrijf gaat starten komt er best veel bij kijken. Je krijgt te maken met diverse regels, wetten en inschrijvingen. Zo krijg je onder andere te maken met de inschrijving van je onderneming in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel (KvK). Wanneer moet je je inschrijven, hoe werkt een inschrijving en wat zijn de kosten van een inschrijving bij de Kamer van Koophandel? Wij vertellen je alles over de inschrijving van je onderneming bij de Kamer van Koophandel. Het lijkt allemaal best ingewikkeld, maar dat is het niet!

Moet ik mijn bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel?

logo kamer van koophandelWanneer je van plan bent een bedrijf te gaan starten borrelen er meteen allerlei vragen op. De meest gestelde vraag bij het starten van een onderneming, stichting of organisatie is meestal; Moet ik mijn bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel? Het antwoord is; ja, alle bedrijven en rechtspersonen in Nederland moeten zich inschrijven in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel. Volgens de wet heb je een onderneming als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met als doel (op termijn) winst te maken.

Wanneer moet ik mij inschrijven?

Wanneer-moet-ik-me-inschrijven kvkDit is vaak de volgende vraag. Het is belangrijk dat je je bedrijf inschrijft bij de Kamer van Koophandel vanaf 1 week voordat je het onderneming start, tot uiterlijk 1 week nadat je je onderneming bent gestart. Op het moment dat je bent ingeschreven in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel met je onderneming ontvang je een KvK-nummer. Nu ben je officieel ingeschreven, dat is een feestje waard natuurlijk!

Wat is een KvK-nummer?

Wat-is-een-kvk-nummerEen KvK-nummer is een nummer die je ontvangt wanneer je bent ingeschreven met je bedrijf in het Handelsregister van Kamer van Koophandel. Dit nummer is gekoppeld aan je onderneming, stichting of organisatie. Het Handelsregister van de Kamer van Koophandel is als het ware een enorme database waarin alle Nederlandse rechtspersonen, bedrijven en ondernemingen zijn opgenomen. Dit register is eigendom van de overheid en wordt tevens beheert door de overheid. In Nederland is de Kamer van Koophandel hiervoor verantwoordelijk. Met het KvK-nummer ben je officieel ingeschreven in het register bij de Kamer van Koophandel en gaat er automatisch een melding naar de Belastingdienst. Hiervan ontvang je vanzelf bericht, peanuts toch!?

Wat staat vermeld in het Handelsregister van Kamer van Koophandel?

In het Handelsregister van de Kamer van Koophandel kun je zien welke Nederlandse rechtspersonen en ondernemingen zijn opgenomen in het register. In dit register vind je de volgende gegevens van een bedrijf terug.

  • Bedrijfsnaam
  • Dienstverlening
  • Adresgegevens van de onderneming
  • KvK-nummer
  • Vestigingsnummer

Deze gegevens zijn openbaar, zo kunnen bedrijven, particulieren of instanties contact met je opnemen voor eventuele marketingdoeleinden. Vind je dit niet prettig? Dan moet je je aanmelden bij het Bel-me-niet-Register. Het handelsregister is best wel handig, zeker wanneer jij met je bedrijf zaken wilt doen met andere bedrijven, je kunt in het Handelsregister kijken of het bedrijf nog actief is en niet failliet is verklaard. Wel zo fijn om te weten natuurlijk!

Wat zijn de kosten van een inschrijving bij Kamer van Koophandel?

Wat-zijn-de-kosten-van-een-inschrijving-bij-Kamer-van-KoophandelEr zijn inderdaad kosten aan een inschrijving van een onderneming bij de Kamer van Koophandel verbonden. Voor de inschrijving van een nieuw bedrijf/onderneming of organisatie in het Handelsregister betaal je eenmalig een bedrag van €50,-. Dit bedrag is een vergoeding die de administratieve kosten dekt die de Kamer van Koophandel voor de inschrijving van jouw bedrijf/onderneming maakt.

Waar moet ik allemaal aan denken bij een inschrijving?

Voordat je je gaat inschrijven bij de Kamer van Koophandel zijn de volgende punten nog even belangrijk om te weten.

  • Check of je je moet inschrijven met je bedrijf/onderneming
  • Bedenk een bedrijfsnaam, kopieer geen namen van andere bedrijven en kies een naam die passend is bij uw bedrijf
  • Kies een rechtsvorm, bijvoorbeeld een eenmanszaak, B.V. of Stichting
  • Je kunt online alvast een afspraak inplannen bij Kamer van Koophandel en de nodige gegevens alvast invullen, scheelt weer tijd bij de officiële inschrijving
  • Je moet een schatting kunnen maken van je bedrijf over de jaarlijkse omzet, inkoop en brutowinst
  • Neem je complete persoonsgegevens en contactgegevens van het bedrijf mee
  • Wanneer je een bedrijfsruimte huurt of koopt, neem dan de huur of koopovereenkomst van het desbetreffende pand mee wanneer dit gevestigd is op een andere plaats dan het privéadres
  • Je betaalt direct bij de Kamer van Koophandel de kosten van inschrijving van het bedrijf/onderneming (uitsluitend per pin)
  • Vergeet geen (geldig) legitimatiebewijs mee te nemen, deze is nodig om de inschrijving officieel te maken en alles af te kunnen ronden
  • Je hoeft geen aparte inschrijving te doen voor de Belastingdienst, dit gaat automatisch wanneer je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel

Compleet invulmodel voor jouw ondernemingsplan

Compleet ondernemingsplan.

✓  Alle relevante hoofdstukken
✓  Handige tips & voorbeelden

✓  Vooropgemaakte lay-out
✓  Inclusief gedetailleerd Financiel Plan

✓  Alles is aanpasbaar in Word
✓  Direct downloaden en aan de slag

 

Compleet ondernemingsplan
×

Welkom ondernemer!

Heb je snel hulp nodig of een vraag? Klik hieronder en stuur mij een berichtje via WhatsApp. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

×