Ondernemingsplan op 1 A4?

Veel ondernemers vragen zich af of het kan: een ondernemingsplan op één A4. Er zijn in de praktijk talloze voorbeelden van templates om je ondernemingsplan op slechts één A4 te schrijven. Denk bijvoorbeeld aan de Business Model Canvas of OGSM. De vraag is echter: in welke kader zijn deze templates geschikt? En op welke manier kan jij als ondernemer voordeel halen uit een ondernemingsplan op één A4? Hoe kijken bijvoorbeeld investeerders aan tegen deze vorm? Wij leggen het je uit in deze blog.
De voordelen van een ondernemingsplan op één A4 op een rijtje
Veel startende ondernemers zijn dagen, weken of zelfs maanden kwijt om voor de start van hun bedrijf een goed en onderbouwd ondernemingsplan op papier te zetten. Een verhaal dat tot in de puntjes is uitgewerkt en van A tot Z alle details van de ondernemer, onderneming en het financiële plan beschrijft. Kan dit dikke pak papier vervangen worden door slechts één A4tje? Laten we eerst eens naar de voordelen van een ondernemingsplan op één A4 kijken.
1. Wat is je onderscheidend vermogen?
Aangezien je slechts de beperkte ruimte van één A4 hebt, dien je direct tot de kern van je bedrijf te komen: je bestaansrecht. Waarom besta je? Welk probleem lost jouw bedrijf op voor je klant? In welke behoefte voorzie je? En, op welke manier doe je dit beter dan de concurrentie? Het antwoord op deze vragen geeft het bestaansrecht van je onderneming weer. Het dwingt je na te denken over de essentie van je bedrijf en in hoeverre dit niet alleen nu, maar ook in de toekomst zorgt dat klanten voor jou kiezen en niet voor een van de concurrenten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onderscheid in een scherpere prijs, betere service, meer gemak of volledige innovatie.


2. Wie zijn je klanten?
Goed, je hebt kort omschreven wat het onderscheidend vermogen van je bedrijf is en waarom je bestaat. Nu is het zaak om te kijken aan wie je het product of dienst gaat verkopen. Het in beeld brengen van wensen en behoeften van je klant is immers het belangrijkste onderdeel van je ondernemingsplan, ook op één A4. Richt je je bijvoorbeeld op de B2B of B2C markt? Beschrijf bijvoorbeeld kort je conclusies over het marktonderzoek wat je bij klanten hebt gedaan. Wat willen ze, op welke manier en hoe ga jij dit invullen?
3. Concretiseer je doelen
Oké, je hebt nu staan wat je onderscheidend vermogen is én wat de wensen en behoeften van je klanten zijn. Je onderneming krijgt al wat meer vorm. Tijd om te beschrijven wat je uiteindelijke doelen zijn met je onderneming. Waar wil je staan over een jaar of vijf? Wanneer ben jij tevreden? Is dit bijvoorbeeld bij 100 klanten, of wellicht bij 10.000? Neem de lezer mee in je dromen en ambities. Het is niet erg om de lat hoog te leggen. Het uitspreken en beschrijven van grote doelen dwingt je namelijk om buiten de kaders te denken en geeft een soort van commitment aan je eigen doel. De uitdaging is om je lange termijn doelen zo concreet mogelijk te beschrijven. Beschrijf stap voor stap wat de volgende fase van groei is en hoe je dit hoopt te bereiken.


4. In één oogopslag duidelijk
Je hebt nu op één A4 staan wat het onderscheidend vermogen van je onderneming is, wie je doelgroep is en hoe je in hun behoeftes voorziet en welke concrete doelen je nastreeft. Dit vormt de ideale basis om aan anderen je bedrijfsidee te beschrijven. Zie het als een soort tekstuele ‘elevator-pitch’ die je bij investeerder, afnemers of partners goed kunt gebruiken om snel je onderneming te presenteren.
Business Model Canvas
Het meest gebruikte voorbeeld van een ondernemingsplan op één A4 is het Business Model Canvas. Dit model, wat door Alex Osterwalder in 2010 is geïntroduceerd, geeft in 9 bouwstenen weer hoe je organisatie, het verdienmodel, je potentiële klanten, samenwerkingsrelaties en leveranciers er uit zien. Je krijgt hierdoor inzicht in alle facetten van je bedrijf die van belang zijn om succesvol te worden. Alex Ostwalder legt zelf het Business Model als volgt uit:

De 9 bouwstenen van het Business Model Canvas zijn als volgt:
- Strategische partners. Dit zijn de samenwerkingsverbanden met andere partners of bedrijven die invloed hebben op het succes van je businessmodel.
- Kernactiviteiten. Dit is je product- of dienstenaanbod en de vertaling naar waarde voor de klant. Een kwalitatief goed product of dienst zorgt ervoor dat klanten voor jouw bedrijf kiezen, in plaats van voor de concurrentie.
- Mensen en middelen. Dit zijn je belangrijkste hulpbronnen, die nodig zijn om toegevoegde waarde te leveren voor klanten. Denk bijvoorbeeld aan machines voor productiedoeleinden of personeel met specifieke kwaliteiten.
- Waardepropositie. Wat is de toegevoegde waarde die jij biedt aan klanten? Beschrijf waarin jij verschilt van je belangrijkste concurrenten. Denk bijvoorbeeld aan het eerder beschreven onderscheid in een scherpere prijs, betere service, meer gemak of volledige innovatie.
- Klantrelaties. Beschrijf op welke manier jij in contact staat met je klanten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Social Media, je online-platform of zelfs via TV- of radiocommercials. Op welke manier zorg je ervoor dat je klanten terugkomen?
- Kanalen. Dit is een beschrijving van je belangrijkste verkoopkanalen. Op welke manier komt een klant aan je product of dienst, is dat in een fysieke winkel of via online kanalen? Hoe hou je klanten op de hoogte van nieuwe aanbiedingen of producten bijvoorbeeld?
- Klantsegmenten. In dit vak beschrijf je de specificaties van je doelgroep. Waar is je doelgroep precies op zoek naar? Breng hier focus aan op bijvoorbeeld geslacht, leeftijd, besteedbaar budget of vestigingsplaats.
- Kostenstructuur. Beschrijf hier de belangrijkste kostenposten van je bedrijfsmodel. Deze kosten zijn noodzakelijk om de voorgaande 7 stappen te verwezenlijken. Denk bijvoorbeeld aan personeelskosten, kosten voor de bouw- en onderscheid van een webshop of de huur van een bedrijfspand.
- Verdienmodel. Nadat je naar de belangrijkste kosten hebt gekeken, beschrijf je nu je inkomstenstromen.Op welke manier zorgt je onderscheidend vermogen tot daadwerkelijke inkomsten in euro’s?
Voorbeeld Business Model Canvas
Nu je de invulling van de 9 bouwstenen van het Business Model Canvas hebt gelezen, kan ik me voorstellen dat je benieuwd bent naar een uitgewerkt voorbeeld. Hieronder hebben wij een Business Model Canvas geheel uitwerkt waarin de welbekende muziekdienst Spotify centraal staat:

Voorbeeld OGSM
Een ander voorbeeld van een ondernemingsplan op één A4 is de OGSM methodiek. De afkorting staat voor Objective-Goals-Strategies-Measures. Het zijn de elementen waaruit het business plan wordt gebouwd en dwingt je over dezelfde zaken na te denken als het Business Model Canvas. De volgende vier stappen doorloop je bij de OGSM:
- Objective. Dit is een beschrijving van je belangrijkste bedrijfsdoelen. Gebruik hiervoor de tips eerder beschreven bij het ‘concretiseer je doelen’.
- Goals. Dit is de specifieke kwantitatieve invulling van je bedrijfsdoelen. Bijvoorbeeld om het bedrijfsdoel van betalende 10.000 klanten te krijgen aan het einde van het eerste jaar, heb ik 5.000 m2 meter productieruimte nodig, 15 operationeel medewerkers en 4 transportmiddelen.
- Strategies. Je plan van aanpak. Op welke manier ga je de goals precies bereiken? Beschrijf hier stap voor stap welke concrete zaken je gaat regelen om je doelen te realiseren.
- Measures. Meten is weten. Op welke manier hou je de voortgang van je plan van aanpak in de gaten? Welke KPI’s zijn belangrijk voor de gewenste groei?
Een voorbeeld OGSM template ziet er als volgt uit:

Schrijf je eigen plan
Liever zelf aan de slag met je ondernemingsplan? Dan is dit dé template voor je. Dit sjabloon bevat alle relevante hoofdstukken, tips, handige voorbeelden, complete lay-out en een financieel plan. En alles is gemakkelijk aan te passen in Word of Excel! Wat wil je nog meer?
Liever een compleet voorbeeld ondernemingsplan gratis downloaden?

Om je goed op weg te helpen hebben wij een voorbeeld ondernemingsplan horeca voor je geschreven. Het is een ondernemingsplan voor koffiebar Tutti. Je kan dit plan gratis en vrijblijvend downloaden. Het geeft je inspiratie voor je eigen ondernemingsplan, maar je kunt ook zien hoe wij te werk gaan: download voorbeeld ondernemingsplan. Je kunt ook een kijkje nemen bij ons portfolio van eerder geschreven ondernemingsplannen.
Hulp nodig bij het maken van je ondernemingsplan?
Deskundige professionals
Een team van ervaren professionals staat voor je klaar.
Happy clients
Klanten waarderen ons gemiddeld met een 8,8. Alles voor jouw tevredenheid.
Aantoonbaar goed
Meer dan +50 ondernemers gingen je voor.
Maatwerk
Wij geloven niet in standaard plannen. Bij ons krijg je altijd maatwerk








4 reacties
Goede tips!
Dankjewel Hans!
Heel hartelijk bedankt.
Uitstekend!