De 6 meest gemaakte fouten in een ondernemingsplan

meest-gemaakte-fouten-in-een-ondernemingsplan

De 6 meest gemaakte fouten in een ondernemingsplan

 

Het schrijven van een goed ondernemingsplan is voor iedere startende ondernemer een must. Als je externe financiering gaat aanvragen bij een bank of investeerders is een ondernemingsplan zelfs een verplicht onderdeel. Vaak krijg je maar één kans om deze partijen te overtuigen van de kansen, haalbaarheid en potentie van je bedrijfsidee. Je bedrijfsplan moet direct goed zijn en kloppen van A tot Z. Helaas zien we in de praktijk dat startende ondernemers veel dezelfde fouten maken bij het schrijven van een ondernemingsplan. Welke dat zijn? Dat lees je hier, zodat jij deze meest gemaakte fouten in een ondernemingsplan niet meer hoeft te maken.

1.     Begin met het waarom

In een goed ondernemingsplan staat centraal welk probleem jij gaat oplossen voor je klanten of in welke behoefte je voorziet. Tip is om direct met de deur in huis te vallen en aan de lezer uit te leggen wat de belangrijkste reden is om je bedrijf te gaan starten. Redeneer hier vanuit de klant en beschrijf welke meerwaarde jij met je bedrijf gaat bieden. Meerwaarde kan bijvoorbeeld zijn een app waarmee gebruikers gemakkelijker zakelijke kosten kunnen registreren, het bieden van een product in je webshop waar veel vraag naar is of betere service verlenen bij geleverde diensten. Deze boodschap vormt het ‘waarom’ van je bedrijf en staat niet alleen centraal in je businessplan, maar ook in bijvoorbeeld je marketing en positionering.

2.     Onderschatting van de concurrentie

Een belangrijk onderdeel van je bedrijfsplan is het in kaart brengen van je belangrijkste concurrenten. Een goede analyse van hun sterke- en zwakke punten is essentieel voor het bepalen van kansen in de markt. Een veelgemaakte fout is het niet volledig in beeld brengen van je belangrijkste concurrenten, waardoor je niet scherp hebt waarin jij eigenlijk verschilt van deze concurrenten. Stel jezelf de vraag waarom een klant voor jou zou kiezen, in plaats van één van je concurrenten? Dit onderscheidend vermogen is een belangrijk onderdeel van je bedrijfsplan.

3.     Te optimistisch prognosticeren

Niet altijd is de sky the limit. Een gezonde dosis optimisme is natuurlijk belangrijk, maar overdrijf dit niet. Blijf bij het prognosticeren vooral realistisch is ons advies. De opstart van een bedrijf is vaak weerbarstiger dan gedacht, dus hou voldoende rekening met enige tegenvallers. Probeer in je prognose zo veel mogelijk van je voorspelling te onderbouwen op basis van historie of benchmark. De kans op een realistische prognose neemt hierdoor fors toe. Zowel jij als je financiers weten hierdoor beter waar ze aan toe zijn in de toekomst.

4.     Werken met aannames, in plaats van feiten

Een veelgemaakte fout is te denken de behoeften van je doelgroep goed in beeld te hebben, zonder dat je dit zeker weet. Belangrijk is om je aannames te toetsen bij je doelgroep door veelvuldig in gesprek te gaan met potentiele klanten, onderzoek te doen en te testen in de praktijk. Dit is de enige manier om zeker te weten wat je klanten eigenlijk willen. Door vooraf in gesprek te gaan met potentiele klanten, voorkom je achteraf veel tijd in het bijstellen van je business. Beschrijf de belangrijkste uitkomsten van je onderzoek daarom goed in je bedrijfsplan.

5.     Te weinig tijd nemen voor een goed ondernemingsplan

Het schrijven van een goed ondernemingsplan gaat niet over een nacht ijs. Het is een proces dat je doorloopt van opstellen, toetsen en bijschaven. Op deze manier kom je uiteindelijk tot een bedrijfsplan dat aansluit bij je doelgroep, bewezen werkt en klaar is voor de toekomst. Veel startende ondernemers gunnen zich niet de tijd om deze stappen te doorlopen. Bij een haastig opgesteld ondernemingsplan is de kans groot dat je later wijzigingen moet doorvoeren of in het ergste geval helemaal opnieuw moet beginnen. Een onzorgvuldige voorbereiding zorgt voor een grotere kans op afkeuring van je financieringsaanvraag. Je voorkomt een hoop ellende door tijdig te beginnen met het schrijven van je ondernemingsplan.

6.     Het ondernemingsplan is onvolledig

 

Financiers krijgen enkel een volledig beeld van je toekomstige bedrijf als het ondernemingsplan compleet is. Als je bedrijfsplan onderdelen mist en onvolledig is, zal de kans op een afwijzing van investeerders groot zijn. Een incompleet marketingplan en een slecht onderbouwd financieel plan zijn de belangrijkste onderdelen die startende ondernemers onvoldoende uitwerken. Als je zelf je ondernemingsplan hebt geschreven, loont het daarom om een professionele partij de laatste check te laten uitvoeren of alles compleet is voordat je het businessplan presenteert bij financiers.

Kans op financiering vergroten? Wij schrijven graag je ondernemingsplan.

Deze meest gemaakte fouten in een ondernemingsplan hoef jij gelukkig niet te maken. Zoals je weet is een overtuigend bedrijfsplan zeer waardevol voor het opstarten van een succesvolle onderneming. Daarom helpt Plannable je graag door het volledige ondernemingsplan voor je te schrijven. Bekijk hier ons portfolio van eerder geschreven ondernemingsplannen. Jij bespaart hierdoor veel tijd die je kunt gebruiken voor écht belangrijke zaken zoals de opstart van je onderneming.

Vraag gratis offerte aan

Bepaal je uurtarief

Zó bepaal je jouw uurtarief Als ZZP-er of freelancer mag jij je eigen uurtarief bepalen. De hoogte van je uurtarief hangt vaak af van je

Lees verder »

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *