Zó bepaal je jouw uurtarief

Als ZZP-er of freelancer mag jij je eigen uurtarief bepalen. De hoogte van je uurtarief hangt vaak af van je branche, meerwaarde voor je klant, het aantal declarabele uren en concurrentie. Toch is het belangrijk om al deze factoren mee te wegen om jouw juiste uurtarief te bepalen, zodat je aan het einde van de maand voldoende geld overhoudt. Daarnaast is het regelmatig tegen het licht houden van je uurtarief handig, zodat je bijvoorbeeld tijdig je uurtarief kan aanpassen als dat nodig is. Maar, wat is het juiste uurtarief voor jou? Dat lees je hier.

Je uurtarief berekenen? Gebruik dit stappenplan:​

Het bepalen van je uurtarief gaat in een aantal vaste stappen. Doorloop de volgende 4 stappen om te zien wat jouw uurtarief zou moeten zijn om maandelijks goed rond te komen:

  1. Stap 1: Bepaal je zakelijke kosten
  2. Stap 2: Bepaal je prive kosten
  3. Stap 3: Benodigde omzet
  4. Stap 4: Bereken je uurtarief

Stap 1: bepaal je zakelijke kosten​

Je start met het inzichtelijk maken van alle zakelijke kosten die je hebt per maand. Bijvoorbeeld alle vaste- en variabele kosten die je maakt om je bedrijf op te starten en draaiende te houden vallen hieronder. Zet deze kosten voor jezelf op een rijtje en denk daarbij aan de volgende onderdelen:

Vaste kosten

Vaste kosten zijn iedere maand grofweg hetzelfde en zijn niet gerelateerd aan het aantal verkopen dat je doet. Daarom zijn deze kosten ook ‘vast’. Voorbeelden van vaste zakelijke kosten zijn:

  • Huur van kantoor- of werkruimte
  • Inkomstenbelastingen of btw-aangifte
  • Personeelskosten, inclusief sociale lasten
  • Verzekeringen, zoals een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV)
  • Abonnementskosten
  • Verkoop en marketingkosten (zoals je website)
  • Kosten van je boekhouder of accountant
  • Kosten voor je leaseauto
  • Pensioenopbouw

Variabele kosten

Variabele kosten zijn verbonden aan het aantal producten of diensten dat je verkoopt. Hoe meer je verkoopt, hoe hoger deze variabele kosten zijn. Voorbeelden van variabele kosten zijn:

  • Inkoopkosten
  • Transport- of verzendkosten
  • Importkosten
  • Afdracht van commissie aan derden

STap 2: bepaal je prive kosten

Naast zakelijke kosten heb je als ondernemer ook te maken met kosten die je in privé maakt. Door al deze kosten op een rijtje te zetten weet je welk bedrag je per maand nodig hebt om al deze privé kosten te dekken. Voorbeelden van privé kosten zijn:

  • Huur of hypotheek
  • Gas, water, licht
  • Telefoon- en abonnementskosten
  • Verzekeringen (zoals zorgverzekering)
  • Boodschappen
  • Kleding
  • Bekostiging kinderen (school, opvang)
  • Vakantie(s)
  • Sparen

STap 3: benodigde omzet

De omzet die je nodig hebt moet genoeg zijn voor het dekken van:

  • Zakelijke kosten uit stap 1
  • Privé kosten uit stap 2

De optelsom van de kosten uit stap 1 en 2 vormt je totale kosten die je per jaar denkt te gaan maken. Je omzet zal dus minimaal gelijk moeten zijn aan dit bedrag (en het liefst iets hoger).

STap 4: Bereken je uurtarief

Uitgangspunt is hoeveel uur je per gaat declareren bij je opdrachtgever. Uitgaande van een vijfdaagse-werkweek zit je op 260 dagen per jaar. Gemiddeld neem je één maand vakantie, dus min 30 dagen. Dan hou je 230 werkbare dagen over per jaar, wat neerkomt op 1.840 uren.

In de praktijk zal je niet alle 1.840 kunnen declareren bij je opdrachtgever omdat je ook tijd kwijt bent met reizen, administratie en acquisitie. Gemiddeld genomen breng je ongeveer 50/60% van de totale uren in rekening, wat neerkomt op ongeveer 1.104 uur.

Tip: maak een overzicht van al je vaste- en variabele kosten met behulp van een liquiditeitsprognose. Zo heb je in één oogopslag helder welke geldstromen je maandelijks verwacht en kan je snel bijsturen als het onverhoopt anders loopt.

Voorbeeld berekening uurtarief

Laten we bovenstaande stappenplan eens in praktijk brengen door een voorbeeld berekening van een uurtarief te maken.
Stel je bent een IT-consultant met verschillende opdrachtgevers per jaar. Om je uurtarief te bepalen breng je voor jezelf eerst alle zakelijke- privé kosten in beeld en het aantal uren dat je declarabel bent:

Zakelijke kosten: 17.750 euro per jaar
Privé kosten: 23.500 euro per jaar
Totale jaarlijkse kosten: 41.250 euro per jaar, dus minimaal benodigd als omzet

Aantal declarabele uren: 1.104 uur
Minimale uurtarief: 41.250 / 1.104 = 37,36 euro per uur

Voorbeelden uurtarieven van anderen

Om je een idee te geven van gemiddelde uurtarieven in verschillende branches, hebben we hieronder een aantal beroepen op een rijtje gezet met daarin de gemiddelde uurtarieven die ZZP-ers hanteren (bron Loonwijzer):

BeroepMinimale uurtariefMaximale uurtarief
Schoonmaker€ 12€ 16
Kapper€ 12€ 16
Schoonheidsspecialiste€ 12€ 16
Metselaar€ 20€ 35
Timmerman€ 20€ 35
Taxichauffeur€ 20€ 40
Koerier€ 20€ 30
Vrachtwagenchauffeur€ 25€ 35
Stukadoor€ 25€ 55
Journalist€ 30€ 90
Fysiotherapeut€ 35€ 75
Makelaar€ 40€ 80
Psycholoog€ 40€ 80
Accountant€ 40€ 120
Informatieconsultant€ 50€ 95
Projectleider IT€ 50€ 110
Financieel adviseur€ 65€ 120
Organisatieadviseur€ 80€ 150

Bovenstaande uurtarieven zijn natuurlijk slechts een indicatie om je wat richting te geven van gemiddelde tarieven die worden gehanteerd bij verschillende tarieven. Je uiteindelijke uurtarief is natuurlijk altijd afhankelijk van welke unieke werkzaamheden je voor een opdrachtgever gaat doen die (bijna) niemand anders kan. Hoe meer je waard bent voor je klant, hoe hoger je uurtarief zal zijn voor een opdracht. Ga dus op zoek naar je onderscheidend vermogen. Een goed hulpmiddel hiervoor is je ondernemingsplan.

Je uurtarief verhogen

Als je al wat langer als ZZP-er aan de slag bent, is het goed om je uurtarieven eens tegen het licht te houden. Waarschijnlijk heb je deze ooit bepaald en vervolgens nooit meer aangepast. Je kunt best redenen hebben waarom je uurtarief omhoog zou moeten, bijvoorbeeld:

  • Je vakmanschap is toegenomen in de afgelopen jaren
  • Je kosten stijgen
  • Je wilt een extra financiële buffer aanleggen voor de toekomst

Als je hebt besloten dat je uurtarief omhoog gaat, communiceer dat dan tijdig met je klanten. Bijvoorbeeld aankondigen je tarieven over 12 maanden omhoog gaan, geeft de opdrachtgever tijd om hierop te anticiperen. Het beste is om dit persoonlijk te bespreken, zodat je duidelijk kan maken waarom je uurtarief nu te laat is en omhoog zou moeten. Hierdoor zorg je ervoor dat klanten niet verrast kunnen zijn en het geeft de ruimte om hierover in gesprek te gaan. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen door te variëren met je uurtarief, door langere opdrachten wat korting te geven.

Alternatieven voor je uurtarief

Wees je ervan bewust dat je niet perse een uurtarief hoeft te hanteren. Het kan ook handig zijn om bijvoorbeeld een vaste prijs af te spreken voor het project, pakket of traject. De klant betaalt dan een vaste eindprijs.

Daarnaast is het voor terugkerende werkzaamheden een optie om in abonnementsvorm aan te bieden. De klant betaalt per maand, kwartaal of per jaar een vaste prijs voor bepaalde werkzaamheden. Dit is interessant als je goed kunt inschatten hoeveel tijd je kwijt bent met deze werkzaamheden en hier een goed tarief voor kunt vragen.

Bepaal je uurtarief

Zó bepaal je jouw uurtarief Als ZZP-er of freelancer mag jij je eigen uurtarief bepalen. De hoogte van je uurtarief hangt vaak af van je

Lees verder »

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *