Waarom een ondernemingsplan?

waarom een ondernemingsplanElke startende ondernemer die financiering nodig heeft, zal verplicht een ondernemingsplan of businessplan moeten maken. Maar als je geen financiering nodig hebt, moet je dan alsnog een ondernemingsplan maken? En hoe maak je zo’n plan, wat moet er in staan en waarom is het zo belangrijk? Wij leggen je uit waarom een ondernemingsplan voor jou essentieel is.

Moet elke ondernemer een ondernemingsplan maken?

moet elke ondernemer een ondernemingsplan makenAbsoluut. Uiteindelijk zou ieder bedrijf, met uitzondering van sommige zzp’ers, een ondernemingsplan moeten hebben. Niet alleen om financiers te overtuigen om krediet te verstrekken, maar ook omdat het je dwingt om doelen te stellen en bepaalde zaken heel concreet uit te werken. Wat zijn bijvoorbeeld je salesdoelstellingen voor het eerste jaar? Wanneer speel je break-even? En wat is je (totale) kostprijs?

Voor jezelf

Een ondernemingsplan schrijf je in de eerste plaats voor jezelf. Het geeft jou als ondernemer helderheid over wat je wilt bereiken met je bedrijf, zodat je kan bijsturen als je van deze koers afwijkt. Een ondernemingsplan is het ideale middel om te toetsen of je aan alles hebt gedacht. Heb je bijvoorbeeld de juiste verzekeringen afgesloten en zijn afspraken met leveranciers vastgelegd? Door een volledig ondernemingsplan op te stellen kan je een hoop opstartproblemen voor zijn. Gebruik het ondernemingsplan daarom ook als handvat voor jezelf als ondernemer.

…maar ook voor financiers zoals banken, investeerders of crowdfunding

Begin je een kapsalon, webshop of horecazaak dan zal je een ondernemingsplan moeten opstellen. Vrijwel iedere bank, (angel) investeerder of crowdfundingsplatform zal een ondernemingsplan van je verlangen. Op deze manier kunnen zij inschatten wat je gaat doen en wat het risico is. Je krijgt bij deze partijen vaak maar één kans om je plan voor te leggen, dus zorg direct dat alles klopt en goed uitgewerkt is.

Wat staat er in een ondernemingsplan?

inhoud ondernemingsplanIn je ondernemingsplan staat centraal welk probleem jij gaat oplossen voor je doelgroep of in welke behoefte je voorziet. Bij een kapsalon speel je bijvoorbeeld in op het gebrek aan bereikbare en kwalitatief goede kappers in een bepaalde buurt. Een webshop richt zich wellicht op het aanbieden van powerbanks op zonne-energie die in de markt onvoldoende voorhanden zijn. De rest van het ondernemingsplan is de verdere uitwerking van de manier waarop jij het probleem gaat oplossen of in een bepaalde behoefte voorziet.

Inhoud ondernemingsplan

Een ondernemingsplan kent altijd een vaste opbouw en bestaat uit drie hoofdstukken:

Ondernemer

In dit hoofdstuk sta jij als ondernemer centraal. Je beschrijft waarom je gaat ondernemen, wat je sterke- en zwakke punten zijn en hoe ben je van plan om hiermee om te gaan. Probeer hier zo realistisch mogelijk naar jezelf te kijken en krijg inzicht in je sterke en zwakke punten door bijvoorbeeld een ondernemerstest op internet in te vullen, zoals die van Qredits. Je krijgt hierdoor beter in beeld welke toegevoegde waarde jij levert aan je bedrijf door je persoonlijke kwaliteiten te benutten.

Onderneming

Dit hoofdstuk is een uitgebreide beschrijving van je bedrijf. Je beschrijft wat je precies gaat doen, hoe je dat gaat doen en wie je daarvoor nodig hebt. Neem de lezer mee in het bedrijf dat jij over vijf jaar voor ogen hebt. Benoem de stappen die je gaat zetten om tot dat resultaat te komen. Een vast onderdeel van de beschrijving van je onderneming is een markt- en concurrentieonderzoek.

Maak een uitgebreid marktonderzoek
Jij bent ongetwijfeld overtuigd van je product. Belangrijk is om altijd te onderzoeken of er ook daadwerkelijk behoefte is aan jouw product. Beschrijf daarom trends, cijfers en ontwikkelingen in jouw markt en doelgroep. Maar bijvoorbeeld contact met mogelijke klanten door het afnemen van enquêtes of input te vragen vanuit je persoonlijke netwerk. Gebruik alle kritiek en opmerkingen om je product verder te verbeteren.

Concurrentieanalyse: tegen wie neem je het op?
Onderzoek doen naar je belangrijkste concurrenten is essentieel voor het slagen van je bedrijf. Beschrijf wie je concurrenten zijn en hoe verhouden jouw zwakke en sterke punten zicht ten opzichte van de concurrentie. Gebruik hiervoor een concurrentieanalyse.

Financiële plan

Stel concrete omzet- en winstdoelen en maak een begroting voor de komende jaren. Zodoende weet je op financieel vlak precies waar je aan toe bent. Veel financiers zullen ook een liquiditeitsbegroting willen zien. Ze willen weten of je inzicht hebt in je kasstroom en niet tijdens de rit tegen kastekorten aanloopt. Een financieel plan bestaat altijd uit vaste onderdelen.

Voorbeeld ondernemingsplan downloaden

voorbeeld ondernemingsplanWij hebben een voorbeeldplan geschreven van een horecaonderneming dat je geheel gratis en vrijblijvend kunt downloaden. Je kan het gebruiken om te kijken hoe een ondernemingsplan er uit ziet, welke hoofdstukken gebruikelijk zijn en hoe je te werk gaat. Je kunt zien wat een ondernemingsplan precies is. Je kunt hier het voorbeeld ondernemingsplan downloaden.

Compleet invulmodel voor jouw ondernemingsplan

Compleet ondernemingsplan.

✓  Alle relevante hoofdstukken
✓  Handige tips & voorbeelden

✓  Vooropgemaakte lay-out
✓  Inclusief gedetailleerd Financiel Plan

✓  Alles is aanpasbaar in Word
✓  Direct downloaden en aan de slag

 

Compleet ondernemingsplan
×

Welkom ondernemer!

Heb je snel hulp nodig of een vraag? Klik hieronder en stuur mij een berichtje via WhatsApp. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

×